VÄLKOMMEN HEM TILL OSS

Hej och välkomna hem till Ellinor och Elin!
 
Vi bor i Vårby, fast tbanestationen heter Masmo. Det lägger långt bort på röda linjen och det tar ca
en halvtimme in till stan med tuben. Vi bor i en vääldigt lång lägenhetslänga som kallas "långa orm".
Vi har knappt 5 min till tbanan. Och nu tänkte jag visa lite hur det ser ut i vår lägenhet. Eller vår och vår.
Det är inte vår lgh, utan min pappa hyr den i andra hand av en äldre herre, vilket märks med tanke på inredningen.
Jag känner mig tvungen att poängtera att det är ett fåtal saker som ägs av mig och Elin.
Iallafall inte möbler, bara små detaljer som vi har köpt under de 9 månaderna vi har bott här. Vi har försökt
göra det bästa av situationen och försökt göra det så hemtrevligt som möjligt av den minimala chans vi har fått.
 
Men, enough said. Välkommen hem!
 
När man kommer in i hallen är det detta man först ser. Nästan direkt till höger (syns ej på bilden)
ligger ett extrarum som vi kallar "gubbens rum" vilket kanske låter lite creepy. Men det är där alla
hans saker är förvarade + alla fula prylar som ägs av honom och som vi har försökt tröka in i det
minimala rummet. 
 
 
På dörren har vi dessa bilder. En bild på mig och Elin och en klassisk "bästa vänner". Ah så fint. 
Sedan en text som jag såg i Nicole och Tildas lgh i Norge. Jag tyckte den passade oerhört bra
på oss. Sedan en bild på min pappa som barn, han var hur söt som helst. Och en bild ifrån fotografiska.
 
Till vänster är det ett stort fult rött klädskåp i lite "marockansk stil". Den är oerhört klumpig
och tar den mesta delen av hallen. Där trängs våra skor och jackor som 90 % är mina. 
 
I den här spegeln står jag och posar när jag vill ta kort på mina kläder. Dessutom har vi en affisch på
New York i hallen. 
 
Rakt fram ifrån hallen är vår toalett som är relativt nyrenoverad med tanke på den gamla lägenhet
vi bor i. 
 
Till vänster om toaletten har vi köket med denna fina dörr som alltid står öppen och som bara stängs
när någon står och diskar och det låter för mycket ifrån köket. 
 
Men om man öppnar upp dörren så ser man detta. 
 
Över matbordet hänger min favoritbild av David Lachapelle. På matbordet har vi en liten samling av 
ljus, kaktus, växt och Elins stora fat på världen där vi oftast lägger frukt och grönt. 
 
På kylskåpet hänger en annan favoritbild som jag har klippt ur ifrån Acne paper. Där står även 
matlagningsböcker och burkar med musli och kaffe. 
 
I fönstret står denna nya fina växt som jag fick i födelsedagspresent av Krisse. Hon gav den till mig
med orden "den kändes som dig" och det var en sanningens ord minsann. 
 
Här är kaffe/teh-hörnan. 
 
Och såhär ser vårt gröna kök ut. Detta är min favoritdel i lägenheten. Det är här jag sitter mest,
till och med nu. Trivs väldigt bra här vid matbordet där man kan kolla ut igenom fönstren. 
 
Vi har en väldigt mysig balkong med lampslinga som är jättemysig att tända på kvällarna. 
Dock är det så jäklans synd att det är en bastu på sommaren då solen ligger på, vilket gör att vi
inte kan sitta här ute om man inte känner för att brinna upp. 
 
Nu går vi till vardagsrummet. Den ligger precis till höger vid spegeln (på bilden längre upp).
Här står det massa möbler huller om buller som vi egentligen känner för att slänga ut nästan varje dag.
För rummet i sig är väldigt ljust och härligt. 
 
Svartvitt, grönt och färger är lite av vår grej i vardagsrummet. Vi har även täckt vår lilla soffa med ett
vitt skynke då det är brun manschester under. 
 
Denna stod gömd under jackorna i hallen men vi tyckte att den var så fin så den ställde vi i vardagsrummet.
 
Över soffan är denna fula fula spegel. Men då den inte går att ta ner fick vi göra det bästa av situationen 
och hänga upp massa bilder. Bl.a Elins affisch på en stor idol, nämligen Martin Luther King. 
 
Ljus som i olika färger som är köpta secondhand lite varstans. 
 
När man sätter sig ner i soffan är de detta man ser. En liten tv, en lampa och lite bilder som vi
har satt upp ovanför. 
 
Och här står jag och posar för att ni ska få ett perspektiv av vad jag menar med olika möbelarrangemang. 
 
På andra sidan spegeln hänger det fler bilder. Bl.a det här fina fina brevet som jag och Elin älskar som är
klippt ifrån en tidning. 
 
Bob och vi den första dagen som sambos. 
 
Den här vyn känns som jag har visat huuur många gånger som helst. Men här står LP-spelaren med
skivor. På fönsterkarmen står bl.a böcker, växter, ljus och min pappas tavla. Ett av mina favoritcitat. 
 
Bredvid tv:n har vi vår alkoholhörna. Trodde aldrig jag skulle ha ett vitrinskåp där vinglas och alkohol
står. Det är ju bara vuxna som har det?? 
 
Och till sist: vårt sovrum. Men det här rummet är så ointressant att jag bara visar en bild. 
Det här rummet är liksom vårt "lost case". Man kan inte göra ett skit av det liksom. Här står en säng
och en madrass på golvet där vi byter sovplats varannan vecka. 
 
 Sådär ja. Det är lite bilder av vårt place. Som sagt, ta det med en nypa salt för det gör vi också.
Jag har iallafall vant mig och trivs väldigt bra här. Självklart är det inte det vackraste, men det har ändå
kommit att bli mitt hem här i Stockholm
1 kommentar
emmy

ÅH så roligt att du har lagt upp bilder på hur ni bor! askul och tycker ni har gjort det jättemysigt! älskar köket och de gröna köksluckorna :D

Svar: Tack så mycket Haag. Vi har som sagt vårt bästa. Jag tycker också om köket bäst. Jag tycker förresten att du borde sätta igång med bloggandet igen /din trogna läsare 😉
ellinor svensson