THE PHANTOM OF THE OPERA

 
Äntligen äntligen äntligen har jag sett fantomen på operan. Jag har länge varit besatt av låten med
samma titel. Sedan dess har jag velat se filmversionen ifrån 2004 (okej helst musikalen i London då
med Peter Jöback). Fantomen på operan är en roman skriven av Gaston Leroux i början av 1900-talet
och historien har blivit en av världens kändaste musikaler. Jag orkar inte skriva om handlingen så jag
valde att kopiera rakt av ifrån wikipedia hehe. 
 

"I katakomberna under Operan i Paris, l'Opéra Populaire, bor ett missförstått musikaliskt geni
med ett vanställt ansikte. Christine är en vanlig tjej i kören/baletten som geniet förälskar sig i och
börjar undervisa. Han blir besatt av hennes vackra röst och hennes utseende och undervisar henne
från de mörka kloakerna. Christine ser Fantomen som sin Musikens ängel och är knuten till hans
vackra röst, men när hon träffar sin barndomsförälskelse Raoul så väcks hennes känslor åter till liv.
Varje gång Fantomen sjunger så "förtrollar" han Christine och han får henne i "sitt våld", hon gör som
han befaller. Christine ser Fantomen som Musikens ängel som hennes far har skickat till henne som
han lovade på sin dödsbädd. Christines knytning till Fantomen är mycket psykisk eftersom de aldrig har
träffats och Christine har aldrig sett Fantomen trots att han har sett henne flera gånger, medan hennes
känslor till Raoul är mer romantiska, eftersom de var varandras "barndomskärlek". Fantomen blir sårad
och känner sig förrådd och han bestämmer sig för att kidnappa Christine. Raoul tvingas då ta upp jakten
på sin älskade."

Men alltså på riktigt, HUR bra som helst. Jag älskade allt med den. Musiken främst såklart, men
även kostymeringen och den otroligt vackra scenografin. Sen gör det ju inte så mycket att snygga
Gerard Butler spelar fantomen. Till er som, liksom jag, älskar musikaler så måste ni se den!!
0 kommentarer