jordärtskocksoppa

Utöver pumpasoppa och rödbetssoppa är jordärtskocksoppa en av mina absoluta
favoritsoppor. Så när jag lagade det idag kom jag på i mitten av processen att jag lika
gärna kunde fota.
 
Receptet redo. En bör också lyssna på musik när en lagar mat.
 
Först skalar du 3 potatisar och ca 500 g jordärtskockor för att sedan skära dem i små bitar.
Detta slänger du i en kastrull med smör och 2 hackade vitlökar.
 
När det har stekts i några minuter häller du på ca 1 1/2 dl vitt vin. Du låter det få puttra lite innan
du därefter häller i en halv dl vatten tillsammans med två grönsaksbuljonger. Detta ska nu koka till sig
i ca 15 min.
När potatis och jordärtskockor är mjuka ska du mixa soppan med en stavmixer eller matberedare.
Häll i 3 dl grädde och smaka av med salt och peppar. Ställ tillbaka soppan på plattan och låt det få
koka ihop sig i någon minut innan du serverar.
Soppa bör alltid ätas tillsammans med någon form av bröd. Och idag gjorde jag vitlöksbröd i ugn,
 det är alltid godast. Drick det som blev kvar av vinet och enjoy. Denna soppa funkar alltid.
 
Mat
0 kommentarer