mina favoritserier

 
Här kommer en omgång av några favoritserier som jag har börjat kolla på de senaste månaderna.
Ingen har väl missat denna hypade tv-serie? Jag själv blev genast intresserad av att kolla när
jag läste att Matthew McConaughey (är det någon som kan efternamnet utan att googla?)
och Woody Harrelson skulle spela radarparet i denna kriminalserie och jag tänkte att det var en
väldigt inressant kombo. Och jag blev inte alls besviken. Den är så otroligt bra och samtidigt väldigt
snyggt gjort. Bara introt är hur snyggt som helst. Serien handlar i alla fall om två detektiver som
återupptar sin 17-års långa jakt på en seriemördare.
 
Homeland är också en fantastiskt spännande tv-serie om marinkårsoldaten Nicholas Brody
som efter 8 års fångenskap i Afghanistan  återvänder till USA som hjälte. Men CIA-agenten
Carrie Mathison tror inte på honom utan misstänker Brody att ha omvänts till terrorist och
jobbar för Al-Qaida. Alltså denna serie är såå jäklans bra och framförallt en rejäl nagelbitare.
Jag har bara ett fåtal avsnitt kvar på sista säsongen men har en liten paus för jag vill inte att den
ska ta slut, ahh.
Avatar - the last airbender är den enormt populära tv-serien ifrån USA som har 3 säsonger.
Världen är uppdelad i 4 olika nationer. Eldnationen, vattenfolket, jordriket och luftnomaderna.
Eldnationen vill ta över hela världen och det blir krig mellan nationerna. Aang (pojken med flinten)
är en avatar vilket innebär att han bör bemästra alla fyra elementen och hjälpa till i kriget mot Eldnationen.
Men Aang kan än så länge inte "böja" alla dessa fyra utan han är "bara" en airbender (eller luftnomad
som det heter på svenska) så han måste, med hjälp av sina vänner Sokka
och hans syster Katara åka och lära sig dessa för att kunna bli så bra som möjligt.
 
Det kan tyckas lite töntigt att jag som 21-åring sitter och kollar på denna serie som kanske
är mer inriktad mot ungdomar. Men alltså for real, denna serie är faktiskt svinbra och väldigt rolig. 
Se den dock på engelska för den svenska dubbningen suger.
 
  
House of cards är en politisk dramaserie och kretsar kring kongressledamoten Francis Underwood
och hans planer på att ta hämnd för att han inte blev vald till USA:s utrikesminister som han blev
lovad från början. Jag har bara sett ett fåtal avsnitt än så länge, men den är verkligen superbra.
Både Kevin Spacey som spelar huvudrollen och hans fru Claire som spelas av Robin Wright
spelar sååå oroligt bra som psykiska paret Underwood som inte verkar ha några känslor what so ever.
Ibland kan den ha ett väldigt långsamt tempo vilket egentligen inte passar mig utan jag vill att saker
ska hända hela tiden. Men trots detta är den jättebra. Se!
 
Och nu den sista tv-serien som jag började kolla på igår som heter Breaking bad. ALLTSÅ den
är sååå bra. Jag har redan plöjt igenom första säsongen och längtar tills jag börjar på 2:a säsongen. 
Serien handlar om kemiläraren Walter som i 50-årsåldern får reda på att han har lungcancer.
Han väljer då att börja koka metamfetamin tillsammans med hans före detta elev Jesse, för att
få pengar som ska gå till hans familj när han inte längre finns.
Jag älskar att Walter framställs som en ganska fumlig man till en början som inte verkar ha
koll på något, men när han väl hamnar i ganska råa situationer är han så jäkla tuff.
0 kommentarer