Ellinors filmtips

 
Jag vet inte varför jag inte lägger ut fler filmtips. Det är ju något jag själv uppskattar väldigt mycket när
andra bloggare gör. Så här kommer tre filmer jag har sett denna vecka.
 
Love, Rosie.
Denna film såg jag ju häromdagen på bio efter att ha läst ut boken på en dag. Det är samma författare som
skrev p.s jag älskar dig, så en kan ju förstå att handlingen är rätt så lökig, samtidigt som den innehåller ett
visst djup trots allt. Filmen handlar om vänskapen mellan Rosie och Alex som har varit bästisar sedan de
var barn. De finns alltid till för varandra i vått och torrt. Filmen börjar väl när Alex bjuder ut en annan tjej
på deras skolbal. Rosie blir då tvungen att gå med Greg, skolans snyggaste kille. De ligger med varandra
och detta resulterar i att Rosie blir gravid. Så den tänkta planen att åka till Kanada med Alex för att gå på
college ändras drastiskt när hon väljer att behålla barnet. Medan Alex pluggar till läkare försöker Rosie
hitta sig själv i ett liv som ung mamma med blöjbyten och kolik. Deras olika liv sätter deras vänskap på prov.
Det, och mycket mer.
 
Givetvis är det en väldigt klyschig film där en kan räkna ut slutet väldigt enkelt. Men jag uppskattar
att se dessa "enkla" och lättsamma filmer där filmen är så förutsägbar. En sitter bara och njuter
av en mysig film som också innehåller väldigt komiska scener.
 
Kill your darlings.
Becks har tjatat och tjatat och tjatat lite mer på att jag borde se denna då hon tyckte det var en
"elly-film". Så när hon var här på besök så kollade vi på den och ja, det var ett välförtjänt tjat.
 
Filmen är baserad på riktiga händelser och handlar om den stora poeten Allen Ginsberg och
40-talets universitetsliv där han träffar den likasinnade och karismatiska Lucien Carr tillsammans
med hans vänner som också idag är stora författarnamn som te.x. Jack Kerouac och William S. Burroughs.
 
Allen välkomnas med öppna armar in till Carr och hans vänners värld av olika slags kulturella uppror mot etablissemanget.
Men efter ett tag upptäcker Allen att relationerna som Carr har inte är som de ska,
utan byggs på lögner, hemligheter och utnyttjanden. Mer ska jag inte skriva, för filmens handling är
ganska komplex, trots sina enkla förhållanden. Men själva storyn är väldigt intressant och spännande
och väldig tragisk. Dessutom är den så jäkla estetisk snygg då den andas 40-tal med kostymeringen
och sceneriet. Och Daniel Radcliffe spelar SÅ OTROLIGT BRA. Jag skulle vilja säga gör en av sina bästa roller
(dock väldigt svårt att se Harry Potter i sexscener!) Se den!
 
Boyhood.
Filmen har blivit lovordad ifrån nästintill alla recensenter och filmkritiker. Om inte för filmens handling,
så för hela konceptet att spela in en film med samma skådespelare under 12 år.
 
Vi får följa Mason från att han är 6 år till 18 år med allt vad det innebär. Från hans komplicerade
relation med en frånvarande pappa, till hans intresse för fotografering, till första tonårskyssen till
ett liv med en alkoholiserade styvpappa till studenten och en kringsresande familj.
Genialiteten ligger i att det verkligen handlar om en pojkes uppväxt och som har samma
skådespelare som gestalar denna pojke, vilket gör att filmen blir otroligt autentisk. Jag älskade
den jättemycket och den kommer lätt att bli  oscarnominerad 2015. Se den!
0 kommentarer