vegetariska frikadeller=köttbullar?

Jag är ju så duktig på att skryta när jag har lagat något gott. Detta på grund av att
jag aldrig har varit bra i köket och blir därför otroligt glad när något faktiskt smakar bra.
Ikväll har jag gjort vegetariska frikadeller med potatis och gräddsås.
 
Jag är uppväxt i en husmanskost-familj där vi alltid käkade köttbullar och makaroner,
spaghetti och köttfärsås och typ falukorv. Därför var en av de bästa grejerna med att inte äta kött,
just upptäckten av den mängd olika roliga recept det finns med roliga ingredienser och andra substitut
än just kött. Men nu har jag haft cravings på riktig husmanskost ett bra tag. Och nu snackar jag inte om
köttet, utan själva mixen av allt. Och i detta fall, köttbullar, potatis och sås. Anammas vegköttbullar var
en besvikelse. Därför  testade jag dessa frikadeller, som är ett substitut till köttbullen men en använder
mandeln som huvudingrediens.
Alltså smaken är väldigt likt vanliga köttbullar. Därför känns det lite märkligt att käka dessa. Men samtidigt är
det inga djur som har dött för att jag ska få äta och det har inte heller den där "köttsmaken" som
jag började tycka väldigt illa om i slutet av min kött-period. Detta var sååå jäklans gott och jag kommer
definitivt göra dessa igen.
 
Recept:
 
100 g finhackade sötmandel
1,5 dl finriven ost
1,5 dl ströbröd
2 msk riven gul lök (gärna lite mer!)
3 ägg
salt
peppar
2 msk vatten
 
Blanda allt detta i en bunke. Jag använde stavmixer för att allt skulle blandas riktigt ordentligt.
Därefter koka upp 1 liter vatten tillsammans med 2 grönsaksbuljongtärningar.
Forma smeten till små bollar. Ca 1 rågad tsk, för de sväller vid kokningen.
Lägg i bollarna i det kokande vattnet och låt de sjuda i ca 7 minuter. Ta upp bollar med någon
slags hålslev så att vattnet rinner av. Lägg i en klick smör och stek bollarna i 2-3 minuter
tills allt är klarTT. Serveras med potatis, sås och lingonsylt (min var slut :/:/)
Mat
1 kommentar
Anonym

Åh mer recept tack!!!

/Linda

Svar: Haha så jäklans roligt, för när jag loggade in på bloggen och skulle din kommentar står det "misstänkt spam!". Men I will, som sagt så älskar jag att skryta när jag faktiskt lagar något gott!!!! ;)
ellinor svensson