tre filmtips!

Jag vet inte riktigt vad som har hänt med mig. Men jag ser inte på film lika ofta som
jag gjorde innan. Eller jag kollar förvisso om filmer, men aldrig nya. Men nu har jag några
jag kan tipsa om. 
 
 
 
 
 
What we do in the shadows 
 
Den första filmen hittade jag på Sandra Beijers blogg. Ett filmteam håller på att göra en dokumentär
om 4 vampyrer som bor ihop i ett hus i Nya Zeeland med allt vad det innebär. Allt från "familjemöten"
där det klagas på att ingen har diskat på hundra år, till att försöka bli inbjudna på nattklubbar för att
hitta människoblod, till att försöka hjälpa varandra att hitta perfekta "outfits" då de inte har någon
spegelbild. Detta är alltså en komedi. VÄLDIGT rolig. Lite udda kan tyckas, men jag är ju svag för
dessa mockumentärer (the office, parks & recreation, blair witch project osv!)
Vissa scener tjöt jag av skratt och har kollat om och om igen. Så ett tips om en vill skratta!
 
 
 Life partners 
 
Denna film handlar om bästa vännerna Paige och Sasha. De är oskiljaktiga och har fortfarande
sleepovers och kollar på top model tillsammans. De är väldigt olika som personer. Paige är 
produktiv och en väldigt målmedveten jurist, medans Paige är receptionist på ett ställe som
hon hatar men hon vill gärna bli musiker en dag och lånar pengar av sina föräldrar till sin dröm.
Trots deras skillnader är de ändå bästa kompisar. Tills en dag då Paige hittar sin stora kärlek
i livet, Tim. Det är ju inte svårt att lista ut att det blir en aning komplicerat och att allt inte
blir som det alltid har varit. Deras skilda egenskaper och liv börjar nu tära på deras vänskap.
Paige och Tim flyttar ihop och ska gifta sig, medan Sasha fortfarande ligger runt med unga
tjejer som bor hemma hos föräldrar och vet inte vad hon vill i livet. 
 
Detta var en mysig film som säkerligen alla kan känna igen sig i när en har en bästa kompis.
Älskar ju bästisfilmer <3 
 
The road within 
 
Kollade igenom lite trailers någon natt och blev helt tagen av denna och tänkte att jag MÅSTE se den
nu på direkten. Så det gjorde jag. I filmen får vi följa Vincent som i början av filmen befinner sig
på sin mammas begravning. Han kan inte sitta någon längre stund förrän han skriker ut "FUCKING
CUNT" och gestikulerar. Han har tourettes. Hans pappa tvingar honom till ett boende för ungdomar
med svårigheter för att kunna lära sig hantera sin tourette. Där träffar han Marie, som har anorexia
och Alex som har tvångsyndrom. Vincent vill gärna åka till havet för att sprida hans mammas aska
som han bär med sig. Han får med sig Alex och Marie och dom tre åker iväg på en roadtrip som
givetvis blir en aning skakig men där starka vänskapsband knyts och de lär sig saker om varandra
och allra mest, sig själva. 
 
Jag älskade denna film. Alla tre skådisar spelade HUR bra som helst. Detta är en film som 
en både skrattar och gråter åt. Se!
 
 
0 kommentarer