jordskott

 
Jag måste tipsa om denna serie som säkerligen alla har hört talas om. Nämligen jordskott
på svtplay. Jag vet att jag har nämnt detta, men jag är ju inte överförtjust i svenska produktioner
då jag anser att dialogerna oftast är platta. Men denna svenska tv-succé kollade jag färdigt på
ca 1 dag då den var så otroligt spännande och annorlunda än vad en kanske trodde.
 
Tv-seriens handling då? Jo. Kriminalkommissarien Eva Thörnblom återvänder till fiktiva Silverhöjd
efter 7 års frånvaro, då hennes dotter försvann. Många ansåg att hon drunknade men Eva
kan inte släppa känslan av att hennes dotter blev kidnappad. Nu är en pojke försvunnen och
hon vill ta reda på om det finns någon koppling till hennes dotters förvinnande. 
 
Första avsnitten är intressanta ja,, men serien eskalerar från att bara vara en s.k. vanlig
kriminalserie till något annat och något djupare, där skogen först och främst är i fokus.
Den kan till och med vara skrämmande i vissa scener. 
Men när en ser på denna serie är det lätt att se vart produktionen tagit inspiration ifrån. Nämligen
twin peaks. Jag får verkligen den viben då det är mycket skog och industri i bildsekvenserna. 
Ja, jag kan störa mig enormt mycket på många av skådespelarna då jag, som nämnt,
stör mig på den svenska filmdialogen som blir platt. Vilket är lite synd. Men annars tycker
jag att den är superbra. Och samtidigt som att jag hoppas att det kommer en säsong 2,
hoppas jag ändå inte det då säcken knöts ihop snyggt. 
 
Se serien iallafall. Finns på svtplay. 
0 kommentarer