Gamla bilder. Långt inlägg.

Okej var redo för ett långt blogginlägg. Hämta lite kaffe och någon bulle. Jag väntar..
 
........................
 
Okej då kör vi. Häromdagen skulle jag packa upp min sista flyttlåda som innehöll mina fotoalbum
och som alltid fastnar man ju ganska länge med dom. Iallafall jag som inte kollar i dom så ofta.
Dessutom försvann alla mina gamla bilder när Becks och min externa gick sönder. OCH mina
andra gamla bilder (lite nyare) försvann när Elins externa gick sönder..... Men det är inget att
deppa över. Bilderna är i dålig kvalité då jag tog med min mobilkamera. Jag älskar ju att kommentera
vad som visas på bilderna så vissa bilder beskrivs VÄLDIGT långt. Men för er som inte
är intresserade överhuvudtaget kan göra något annat och ignorera detta blogginlägg. ;) 
 
Det var en gång en...Nej skoja men jag kan börja med en bild på mig. Detta var bra längesedan.
Det var på Öland när jag gick i 6:an. Jag åkte med min dåvarande bästis
Stella och hennes familj. Mådde superdåligt över min kropp (vilket märks tydligt då jag försöker
täcka med kamerafodralet) och bar puma-shorts trots att det "bad-modet" började försvinna, men
ville inte visa mina lår. Kommer ihåg att det var ett äldre killgäng som visslade åt Stella och jag blev jätteledsen över att ingen visslade på mig. Haha alltså usch. Jag vill bara åka tillbaka i tiden och 
krama om 12-åriga Elly och säga who gives a fuck,du är fin som du är utan att få killars visslande 
som bekräftelse <3
12-åriga Ellinor och Stella färgar håret på varandra hemma hos mig på vår spa-kväll. Oskar som 
Stella var kär i, skrattade åt våra hår senare på kvällen..
En riktigt gammal goding på mig och Emmy. Mojf var en av de första som hade en digitalkamera vilket
var superroligt och det togs många bilder. Jag känner inte ens att jag ska kommentera mina ögonbryn.
Förvisso ser dom likadana ut som nu. Men ändå. Detta var innan jag hittade något som kallades 
ögonbrynsplockare.
Alltså skrattade SÅ mycket när jag såg dessa på mig och Becks. En tidig "dagens outfit".
Detta var när Jenny och Mojf hade kalas på målfabriken när vi gick i 4:an eller 5:an?
Jag var så kär i min "skolflickekjol" som jag hade tjatat och tjatat på att min mamma skulle sy åt mig
då jag började lyssna på Avril Lavigne. En gång hade jag tom denna kjol till en vit skjorta med en slips
och kände mig sååå jävla råcool. Lol.
Och bara för att skämma ut mig och syster lite mer...
På alla kalas (Beas eller Emmys) hade vi olika föreställningar för våra föräldrar och ägnade
kalastiden på att repetera vad vi skulle göra?! Mycket konstig grej. Kunde vi inte göra några
normala saker, som att leka och spela spel? Nej vi skulle repetera för en föreställning
för våra föräldrar som kanske inte var helt sugna på att se detta när de skulle hämta oss, haha.
Just denna gång gjorde vi Grease där becks var Danny och jag Sandy. Det var alltid jag och
Becks som skulle vara med på v.a.r.e.n.d.a teater eller föreställning vi skulle göra. Jag förstår
ifall folk störde sig på tvillingarna Svensson. 
 
Se så kärleksfullt hon håller om mig. 
Det blev superpoppis med dessa studsmattor under en period. Bea hade skaffat en precis och de
sa att vi fick gå dit och hoppa när vi ville (haha fattigbarnen Svensson som får hoppa på andras
studsmattor haha<3) En gång skulle dom iväg och då gick bl.a. Mojf och jag för att hoppa. Det går
att analysera denna bild SÅ mycket. Allt från min konstiga tungpose till Mojfs konstiga kropps-position?
Men det ska jag inte. Bara njut av bilden. 
 
Emmy hade precis skaffat en "pool" som många gjorde det året. Och med pool menar jag den lilla
blåa saken i bakgrunden, haha. Så en sommardag badade vi och fikade på hennes uteplats. Hade
med mig kamera och tog kort på allt och alla. Här syns Mojf och jag. Återigen försöker jag gömma
min kropp..Blir dock förvånad över mina boobs. VAR ÄR DOM?? De är ju obefintliga?
En av mååååånga gånger gänget sov över. Vi sov över hos varandra nästan varje helg. Lottade 
vem som skulle sova bredvid vem (O__o) la ut alla madrasser på golvet, åt tacos, käkade 
alldeles för mycket godis, såg någon disney-film och låg och skrattade tills det blev en ny morgon.
 
Stackars våra föräldrar.
Nu går vi uppåt i åldern. Här har jag och Becks tagit konfirmationen. Därav de vita "oskuldsfulla"
kläderna. Becks hade blivit "emo" och skaffat en piercing och rakade ögonbrynen medans
jag var heelt tvärtemot med plattat hår och en tydlig foundationrand (inte här dock!).
Här är någon födelsedagsfest för mig och Becks. Kommer inte ihåg något. Men tydligen spelade vi
paketleken. 
Återigen på konfirmationstemat. Här är vi på konfaresa i Vadstena. Besökte kloster och höll på att
skratta ihjäl mig tusen gånger. Det är svårt att vara tyst och visa respekt när de spelar xylofon i
en tyst lokal och med en bästa vän som blir röd av att inte försöka skratta. Alla vet att så fort
Tobbe började skratta så skulle alla göra det. Tyckte om denna resa för att jag fick umgås med alla
gamla klasskamrater och vänner från låg och mellanstadiet. Dock var jag helt gaalet kär och försökte
få hans uppmärksamhet, utan resultat. 
I 9:an samlade vi ihop pengar till en Åre-resa. Alla i klassen åkte skidor utom jag och Elin. Typ.
Vi ville inte ha med några föräldrar så vi frågade Mäla och Suss ifall de ville följa med istället,
vilket de ville tack och lov. Det var en rolig resa, om man bortser från själva skidåkandet. Trodde
jag skulle dö flera gånger per dag. En gång råkade jag och Elin hamna i en jättebrant backe
och vi vågade inte åka ner, så fick åka på rumpan och jag grät. 
En av MÅÅÅNGA ponnyfester jag och mina vänner "arrangerade". Det är heelt sjukt att vi fick hyra
en lokal när vi bara var 15 år? Dessa fester blev faktiskt alltid jättelyckade. Det kom alltid massa folk och
det var alltid go stämning. Dock drack jag en grogg med sprit, snus och foundation på en av dessa fester
vilket jag fortfarande än idag får höra.. 
Sebbes 18-årfest firades hemma på vår trädgård med massa släktingar. Finnig och en tunnis ;)
I 9:an hade vi utklädningsdag. Jag bestämde redan i 7an vad jag skulle klä ut mig till. Nämligen 
80-talist. Jag var ju besatt av 80-talet i högstadiet så det passade mig perfekt. Fick med mig Maja
också. Detta var alltså min klick, mitt gäng och mitt squad, ja you name it, under hela högstadiet.
Hängde med Lisa, Maja, Tobbe och Elin JÄMT. Är jätteglad för det då det var ett härligt gäng som
jag alltid hade roligt med. 
 
En sommar åkte min familj med moster Anna längst på roadtrip längst med västkusten
under två veckor och bodde på olika campingar/vandrarhem, badade vid varenda strand vi såg,
hade en minigolfturnering under dessa veckor (som Sebbe vann för övrigt). Otroligt mysiga veckor
och vi fick se lite mer av Sverige. 
En sommardag blev vi bjudna till Erlandssons sommarstuga i Slagdala där jag spenderade väldigt
mycket av min barndomssommar. Som vanligt badade vi, åkte båt, grillade och hoppade från berget. 
Jag var bara tvungen att ta med denna då jag, Elin och Tobbe spenderade så mycket av vår tid
borta vid statoil i Målilla. Drack otaligt många slush och kunde sitta flera timmar och diskutera
sex och känslor, som sig bör som tonåring.
En vinter hade jag och mina kompisar en skridskodag. Vi åkte skridskor (obvi) och grillade korv.
En helg åkte jag och Becks upp till Uppsala tillsammans med Vickan och Bea för att gå på Youth
som arrangeras av livets ord. Ja, det går att diskutera mycket om denna sekt. Men
vi åkte dit iallafall då det var ett läger för ungdomar. Det var främst för kristna. Men det fanns även
olika workshops om tjejers självförtroende och liknande saker. Och jag ångrar inte att jag åkte för
nu vet jag liksom hur det är där. Jag har svårt för människor som ska ha en åsikt utan att själva ha
deltagit. Och ja, det fanns stunder då jag tyckte det var obehagligt när folk började tala i tungor, eller
att man skulle skriva upp sitt kontonummer (?) för att donera pengar till livets ord (vilket vi självklart
inte gjorde). Men det var ändå en go stämning som var väldigt trivsam. Vi sov i ett klassrum med
massa andra tjejer, vi spelade kortspel, spanade på otroligt snygga killar, vi gick och lyssnade på 
präster som predikade om jesus, synder och hallelujahgrejer och sjöng med i kristna sånger.
Även att jag inte är kristen eller troende ångrar jag som sagt inte att jag åkte. 
 
(Ser väldigt malplacerad och obekväm ut på bilden. Det var jag inte)
En av dom roligaste sakerna man får göra när man börjar 9:an är julspex. Man har lektion med
de 9:or som vill vara med och ägnar lektionerna till att komma på idéer, skriva manus och fixa rekvisita.
För innan jullovet ska man ha sitt julspex för resten av skolan och framförallt lärarna. Tyckte
detta var SUPER roligt då jag alltid älskat teater och är mer än gärna en teater-apa (som redan nämnts).
Kom på massa bra grejer som jag verkligen önskar jag fick se nu i efterhand. Passade iallafall på att göra narr
av min gamla SO-lärare Sven. Därav flinten. Alltså det ska inte vara något elakt utan man gör
olika sketcher där man klär ut sig till lärare och elever som har utmärkt sig lite. Dessutom ger lärarna
tillbaka i slutet av 9:an då de gör en egen teater för oss med samma grej. 
En av många hemmafester hos mig och Becks. Dock var detta i högstadiet så det är jättekonstigt att
se vårt gamla fula blåa vardagsrum. Det dracks alltid bara smileycider. 
Lucia på skolan
Fick ju ett album av Elin i födelsedagspresent för flera år sedan och på en sida fanns detta. Skrattade
högt då bilderna är SÅ roliga. Jag behöver knappt nämna det då alla som läser min blogg faktiskt
känner mig. Men vi var ju jämt på fritidsgården. Hann knappt komma hem från skolan innan vi gick
bort dit. Så det är inte konstigt att dessa bilder får två sidor i mitt album. 
 
Okej nu måste jag avsluta. Har tillbringat mer än en timma till att fixa detta blogginlägg. 
Men får avsluta med detta fina med bästis. 
 
 
1 kommentar
Emmy

Haha skrattade högt när jag läste detta inlägg, tom så Hampus bara "vad skrattar du åt". Haha kan tänka mig Tobbe i Vadstena!!!!! Tack för en mysig och rolig tillbakablick <3

Svar: hahaha vad roligt att du blev underhållen. Det var tanken. Men haha Emmy, du var ju med. Minns du inte den roliga händelsen? Och med Tobbe som höll på att dö av att hålla inne sitt skratt?! ;)
ellinor svensson