1 dokumentär 1 tv-serie 1 film

Tänkte tipsa om en tv-serie, en dokumentär och en film som jag har sett nyligen.
 
 
tvserie: 
Jag har hört mycket om Scream queens den senaste tiden och tänkte först inte se den. Men efter
ett avsnitt blev jag fast. Det är en skräckkomedi vilket är en underhållande genre. Serien handlar om
en förening eller ett s.k sorority som heter Kappa Kappa Tau. 1995 skedde det ett mord och nu 
20 år senare söker någon hämnd för det mordet genom att gå runt och mörda collegestudenter och
främst medlemmar ur Kappa kappa tau.
 
En otroligt underhållande serie där man gör narr av sorority som koncept men jag skulle också
påstå att de gör narr av hela skräckgenren och det är oftast man skrattar högt åt denna serie.
Min favoritkaraktär är Chanel Oberlin (Emma Roberts) som är ordfördande är väldigt rolig. 
Bitchig såklart, men väldigt rolig. Hon kallar sina vänner för "the minions" och vet inte deras namn
så hon namnger dom Chanel nr1, Chanel nr2 osv. haha.
 
film:
Beasts of no nation
 
När jag såg trailern till denna kände jag direkt att denna film kommer bli bra. Dessutom är det 
Netflix debutfilm. Och vilken jävla debutfilm. Jag hoppas och tror att denna blir oscarsnominerad.
Filmen handlar om Agu, en pojke som lever i en liten by i Afrika med sin familj. När det blir 
krig lyckas hans mamma fly med hans lillasyster, men Agus pappa och storebror blir dödade
av soldaterna. Agu lyckas fly upp till skogen och råkar stöta på en av rebellgrupperna där
"the commander" leder gruppen. Agu blir övertygat att slå tillbaka mot de som har dödat hans
familj. Han blir barnsoldat. 
 
Alltså denna film är SÅ bra. Hemsk såklart, men så bra. Den är vääldigt brutal och det är
inte oftast kameran visar allting i en scen i krigsfilmer, men i denna gör dom det.
The commmander spelas av Idris Elba (konstigt att se honom spela en sådan roll när jag har
sett honom i the office) och han spelar fantastisk. Manipulativ och grym. Och Abraham Attah
som spelar Agu spelar också briljant trots att han är fåordig men där han använder sig av
ansiktsuttryck och kroppspråk jättebra för att få oss som tittare att förstå vad han menar.
Jag hoppas på en oscarsnominering på både honom och Idris. 
 
Se denna viktiga film!!
 
dokumentär:
 
Kidnappad i jesu namn 
 
Denna låg som "rekommendation för dig" på svtplay och jag tyckte den lät väldigt intressant.
Den handlar om tusentals amerikanska tonåringar som varje år kidnappas från sina
hem och transporteras till kristna skolor på deras föräldrars order. Där ska de bli bättre
kristna människor. En filmstudent lyckas få möjligheten att komma in på en sån här
skola för att filma och intervjua. En som vi får följa lite mer är en kille vid namn David
som har varit på skolan i lite mer än en månad. Han skickades dit efter att ha kommit
ut som homosexuell för sina föräldrar. På skolan är det strikta regler där man befinner
sig på olika nivåer. Om man är på nivå 0 behandlas man som en unge och måste be
om tillåtelse att få gå in i ett rum osv. De får även olika straff i form av armhävningar,
piskningar och bli inlåsta i ett litet mörkt rum utan fönstert osv. 
 
Väldigt bra och nyttig dokumentär att se. Finns på svtplay!
0 kommentarer