BERLIN

Nej men vi öser väl på med bilder. Jag och Becks delade på hennes kamera så det är hon som har
stått för nästintill alla fotona. Jag tänkte först dela upp men tänkte att jag bara gör ett mastodontinlägg
istället. 
 
Nyanlända till vårt hotell, duschade och precis käkat viatnamesiskt. 
Efter att ha vilat åkte vi till Kreuzberg som blev favoritstadsdelen för både syrrans och min del.
Vi gick på den turkiska marknaden efter tips av vår faster och kusin. Vi drack god club mate
och strukturerade upp våra dagar en aning. 
 
Efter marknaden gick vi runt och letade länge länge efter en mysig restaurang, vilket vi hittade.
Vi gick igenom en restaurang som serverade turkisk mat. Allt stod på tyska och de pratade 
knagglig engelska så vi chansade på något som stod på tyska och vi fick fantastisk mat med
vindolmar, hummus, oliver osv. Jättegott. Senare strosade vi omkring och bara njöt av de fantastiska
byggnaderna och den avslappnade miljön. 
 
Dagen efter åkte vi till turistfällan checkpoint charlie, trots att vi inte hade tänkt åka dit. Det var
galet mycket folk och svetten bara rann. Trots att jag har sett en del dokumentärer om just
berlinmuren och hur folk försökte ta sig igenom den på olika sätt, är det givetvis en annan sak att
faktiskt få gå omkring och se på saker ifrån den tiden osv.
 
Efter en dyr och rätt så platt tapas låg fokuset på tatueringen men under denna dag hade jag
huvudvärken från helvetet vilket skapade en rätt så kaosig dag. Därför togs det knappt några bilder,
men jag pimpade upp den enda bilden som får representera lördagen i photoshop. Jag har ju redan
skrivit om tatueringen men efter att ha åkt runt i Berlin sent på kvällen för att leta efter ett öppet apotek
och få i sig en huvudvärkstablett och lite mat i magen åkte vi hem glada och sov sov sov.
På söndagen åkte vi en hop-on-hop-off. Det må vara "turistiskt" men det är perfekt när en har mycket
på agendan och vill se så mycket som möjligt. Förutom att få se berlinmuren och fantastiska byggnader
samt målningar fick jag även bevittna en äldre herres död. Bussen stannade preecis när ambulanspersonal
försökte väcka liv i mannen men som slutade med att de slutade ge HLR och skakade på huvudet. Mycket tragiskt!
Senare på kvällen åkte vi till minnesmonumentet vilket var fantastiskt. Måste ge en klapp på axeln till
oss för att vi åkte senare då det inte alls var mycket folk och det var fantastiskt väder. 
Vi gick även till brandenburg tor vilket också var fantastiskt. Hela sceneriet var galet då en person stod
och spelade fiol medans en annan man gjorde stora såpbubblor som barnen sprang efter och samtidigt
kom det en häst och vagn ridandes. En kände mest "jaha är jag med i en disneyfilm? ska jag börja 
sjunga en låt nu för att göra detta till ännu en disneyklyscha?!". 
 
Senare åts det risotto och dracks öl innan vi åkte hemåt igen efter att en, återigen, var gaalet trött av
alla intryck m.m.
På måndagen checkade vi ut vid 12 och skulle egentligen åka till koncentrationslägret sachsenhausen,
men pga att vi hade missbedömt tid och kollektivtrafik bestämdes det att inte åka iväg utan det får
bli nästa gång en besöker Berlin (vilket självklart ska ske någon gång i framtiden då staden är fantastisk).
Så för att fördriva tiden åkte vi ännu en hop-on-hop-off där jag somnade för det som sades var
fruktansvärt tråkigt och dessutom var den svenska översättaren jobbig att lyssna på. 
 
Efter lite förseningar kom vi äntligen hem till Stockholm på natten och somnade rätt så fort. 
Självklart vill jag skriva varje liten detalj (som jag egentligen redan har gjort haha) men detta
får duga så länge. Berlin var som redan nämnt fantastisk på alla sätt och vis. De olika stadsdelarna
var väldigt olika. Kreuzberg var avslappnat och hipstrigt, Charlottenburg var väldigt mycket "storstan"
och runt Alexanderplatz var det väldigt pampigt och stora gamla byggnader. Så det kändes som att
en besökte olika städer i en och samma stad vilket var coolt. Jag önskar dock att vi hade hunnit
göra mer saker då det finns oändliga ställen att besöka och saker att göra, men det får bli nästa gång.
För denna gång gjorde vi "grundgrejerna" kändes det som. Dessutom var det superkul att åka tillsammans
med bara min syster, vilket är första gången. Det räknas liksom inte att åka till kreta ihop med
sin familj och leka datten i poolen. 
 
Ha det fint!
 
 
0 kommentarer