vegansk sushiburrito

Okej jag har ätit det bästa jag har ätit på VÄLDIGT länge. Och det är denna veganska sushirulle,
eller sushiburrito som den är döpt till. Jag hittade den på Jenny Mustards hemsida. Jag tyckte det
lät såå gott så jag var tvungen att testa och jag blev sannerligen inte besviken. Jag gjorde bara en 
som jag delade på så att det blev två stycken. Men det räckte gott och väl pga så mastigt.
Men här är receptet:
 
1 sötpotatis
 1 avocado
Rödkål
dijonsenap
sushi-ris
2 noriark (sjögräsark till vanlig sushi)
 
Börja med att koka upp sushiriset enligt instruktioner. Samtidigt lägger du in potatisen med
skal på i 200 C i 45-50 minuter. När både riset och potatisen har kallnat kan du sätta igång
med att skära allt. Lägg på riset på noriarken, därefter allt annat. Men ta inte allt för mycket
dijonsenap på, för annars kan det bli vääldigt starkt.
Sedan rullar du den som en vanlig sushirulle, men du lägger på ytterligare ett noriark längst ner
och blöt med lite vatten så att den fastnar. Därefter är det bara att rulla och se till att den fastnar
ordentligt. Jag la rullen i bakplåtspapper och snörade den innan jag skar igenom så att det blir två
stycken.
 
Sedan är det bara att doppa i soja och äta!
Mat
0 kommentarer