filmtips!

Godkväll!
 
Jag tycker om film, det är ju ingen nyhet precis. Därför har jag gett mig själv uppdraget att kolla
igenom IMDB:s top 250. Jag har sett väldigt många av de filmerna, men långt ifrån alla och
jag litar helt och hållet på IMDBs omdöme av bra film. Det kommer inte kollas i någon speciell ordning
(alltså inte från 250 till nummer 1) och inte heller någon tidsperiod som detta ska vara "klart", utan jag
tittar när jag själv vill då jag har en tendens att tröttna rätt så snabbt på mina idéer. 
 
Därför tänkte jag tipsa lite på bra filmer jag har sett nyligen som ligger på den toplistan.
 
 
 
Goodfellas (maffiabröder)
 
Det är en Martin Scorsese-film, det är Robert DeNiro, det är blod, den är verklighetsbaserad,
det är massa galna gangsters och 99 % av castingen är män. Filmen handlar om gangstern Henry Hill
som ända sedan tonåren har velat bli en gangster och tillhöra något större.
 
Gillade denna film enormt mycket då det var både spänning, men även otroligt mycket humor i
en så pass mörk miljö. Tummen upp för både Ray Liotta som spelade huvudrollen men
också till Joe Pesci (ni vet han ifrån dödligt vapen 'Leo gets'?) vars karaktär var helt sjuk i huvudet.
 
 
 
 The usual suspects (de misstänkta)
 
"the greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist".
Denna film handlar om 5 personer som på olika sätt är eller har varit kriminella. De arresteras
av polisen för att delta i en vittneskonfrontation. Dock är det något som inte stämmer och de
bestämmer sig för att hämnas på polisen men snart inser de att det är någon annan som
kontrollerar allt som händer. 
 
Okej denna såg jag häromdagen och jag tyckte den hade en seg start där jag inte riktigt förstod
sammanhangen då de hoppade i tiden och det nämndes många ovanliga namn. Men efter
ett tag fastnade jag direkt då den var så spännande. Samtidigt var den kanske inte en av
de absolut bästa filmerna jag har sett, men den lyckas ändå hålla en hög nivå och det är
Kevin Spacey som impar på mig mest. 
 
 A clockwork Orange 
 
Alex och hans gäng älskar att misshandla, råna, våldta och lyssna på Beethoven. Efter att ett
inbrott går fel blir Alex tagen av polisen. Han får erbjudandet att vara deltagare till en ny typ
av rehabilitering för brottslingar istället för det långa fängelsestraff som annars hade väntat.
Denna behandling går ut på att koppla ihop våld med illamående. Så varje gång han tänker
eller utför något våldsrelaterad börjar han bli enormt illamående. Detta försvårar situationen
när han kommer ut igen och ska möta sitt gamla gäng och fiender då han blir försvarslös. 
 
Denna bok är en av mina favoritböcker och det var tur att jag hade läst den innan så
jag visste om dess märklighet. De snackar engelska men har även med egenpåhittiga ord
som kan liknas vid ryska som en kanske inte förstår om en inte har läst på innan. 
Boken är såklart bättre, men jag tycker ändå Stanley Kubrick har gjort att bra jobb.
Ja, den kan tyckas udda men samtidigt är den väldigt samhällskritisk och en ställer frågan
hur långt vi är beredda på att gå för att alla ska passa in i vårt samhälle osv.
 
Se se se!
 
 Princess Mononoke 
 
Filmen handlar om pojken Ashitaka som en dag blir attackerad av en demon. Han blir skadad
och drabbas av en förbannelse som kommer göra honom till en demon. Han far västerut och 
hamnar i kriget mellan människorna på Järnbruket och skogens andar som är ledda av San
som är uppfostrad av vargar. Ashitaka försöker hjälpa att skapa fred mellan de båda,
samtidigt som han måste komma på ett sätt att bli av med förbannelsen.
 
Hayao Miyazaki är ju ett anime-geni utan dess like då han kan skapa filmer med både djup 
och intelligens. Denna film skulle kunna ha använt sig av en enklare handling, men istället
väljer Miyazaki att använda sig av just människor vs naturen som tema vilket är SÅ bra och
höjer filmen. Vad har vi människor egentligen för rätt att bygga och förstöra moder jord
så som vi faktiskt gör, utan att havett konsekvenstänk? Det är just vad denna
film egentligen handlar om, sedan är det ju alltid ett plus ifall den är snygg gjord och 
har en intressant handling. Se!
 L.A Confidential
 
Efter att ett mord har skett i 50-talets L.A försöker de tre poliserna Jack, Bud och Edmund lista
ut vem som har gjort det på olika håll och på olika tillvägagångssätt.. Dock är det svårt när
vittnen håller varandra om ryggen och vägra prata med rädsla att de kommer bli nästa offer.
 
Jag älskade denna film. En väldigt enkel handling i sig där man ska ta reda på vem som
har mördat, men samtidigt sådär komplext att det är svårt att lista ut vem som har gjort vad.
Istället får man som tittare bli lika investerad i mordgåtan som huvudpersonerna vilket är uppskattat
från min sida då jag hatar filmer som är för enkla att lista ut. Tips på bra film!
0 kommentarer