favoritscener från diverse filmer

Jag har precis kommit hem ifrån Virserum där jag, återigen, har sminkat 60-talssminkning
i min mammas kör. Men denna gång fick jag hjälp av Tova, så vi samarbetade för att det
skulle gå fortare. 
 
Jag har ju som tidigare nämnt att jag har kategoriserat min youtubekanal och just FILM
är min favoritkategori då jag är sån film-person att jag kan basera min åsikt på en film 
genom att se en enda scen. Där slänger jag in mina favoritscener från diverse filmer
som jag tycker är vackra, med bra budskap eller en skådespelare som gör en fantastisk prestation. 
Jag måste också poängtera att det är mycket spoilers då detta är scener mitt i en film
eller slutet osv. 
 
Men här är några favoriter: 
 
 Roy Anderssons debutfilm på 70-talet som snabbt blev kultförklarad. Jag hade sett just denna
scen tusen gånger om men aldrig hittat själva filmen innan den kunde streamas 2013 tror jag
och jag älskade den. Så tyslåten men så jädra vacker om tonårsförälskelse. Och denna scen
är ju en favorit i den filmen. 
 
 Förra årets favoritfilm för min del, nämligen spotlight. Den vann också en oscar för bästa film.
Denna scen är min absoluta favorit där Mark Ruffalo med bara några meningar tog över filmen
helt och hållet och gjorde den till sin.
 
Jag tittade ju på serien Scandal för några år sedan, men tröttnade efter några säsonger. Men denna
scen kan jag aldrig släppa. Cyrus, talespersonen i vita huset måste berätta för omvärlden att hans
älskade har dött och bryter ihop i pressrummet och ser tillbaka på när han lät världen få veta
att han och James älskar varandra genom att bjuda upp honom till dans. Så jävla fint moment alltså.
Blir blödig bara jag skriver. 
 
 Min favoritscen i förra årets välhypade film Room. Jag behöver inte skriva något mer än att jag
älskade denna scen när Jacob Trembley och Brie Larsons karaktärer säger hejdå till det rum
som höll de fångna i 5 år. Och musiken till är liksom on point. 
 
Jag är ju uppvuxen med denna film/miniserie då mamma och pappa älskade den på 90-talet
så jag och Becks brukade spela upp denna VHS ett flertal gånger, även att vi kanske inte
förstod innebörden av filmen förrän vi växte upp. Men denna scen är liksom grundpelaren
i hela historien, där Fader Ralph tröstar den unga Meggie och förklarar 'that the best is only by
the cost of great pain'
<3. 
Extremely loud and incredibly close är en knasig men väldigt fin film om Oskar, vars pappa
dog under 9/11 attacken. Men hans pappa har gömt en nyckel i New York som sätter
igång ett äventyr för Oskar. I just denna scen berättar han för sin 90-åriga vän hur detta
äventyr håller på att bryta ner honom och vad han har upplevt. FANTASTISK skådespelarinsats.
 
 Efter jag läst klart flugornas herre var jag helt förbluffad över innehållet jag precis läst.
Barn som hamnar på en öde ö och skapar pakter, jagar djur och tillslut varandra och blir
mindre och mindre mänskliga. Jag blev helt ställd.
 
Men jag såg filmen (90-talsversionen, ej den äldre) och älskade slutet där 
Ralph blir jagad av de andra pojkarna men möter sin räddning på stranden, som till slut
har hittat dom. 'What are u guys doing?' och deras skamfulla blickar är liksom SÅ bra. 
 
Stand by me är också en kultfilm som satte sig i hjärtat på mig. Jag SKA läsa boken!
Slutet är så ledsam men så 'verklighetstroget', där den äldre Gordie berättar vart alla 
i gänget hamnade och att vänner kommer in och ut i ens liv. Ledsamt, men så är det ju.
Sen älskar jag ju Gordie och Chris vänskap <3
0 kommentarer