Filmtips

 
Hej!
 
Jag har slutat jobbet men ska snart tillbaka för möte och glöggmys med kollegor, men jag
passar på att skriva ett Elli tipsar-inlägg. Filmtips var ju längesedan jag gjorde?! 
 
Därför kommer det ett här.
 
 
 
Den första filmen är den senaste jag tittade på. Nämligen the killing of a sacred deer.
Den handlar om en framgångsrik kirurg med det perfekta livet med fru och barn, men som
vänds upp och ner när han tar en tonårskille under sina vingar. Mer skriver jag inte.
 
Denna är riktigt riktigt snyggt gjord med snygga bilder, riktigt spännande manus och musik som
verkligen GÖR scenerna. Detta är verkligen min typ av film.
 
 
 Så fort jag skrev om filmen ovan kom jag på att jag inte har tipsat om denna fantastiska film??
The Lobster är, likt filmen ovan, en A24-produkton och Colin Farrell spelar likaså denna gång
huvudrollen. Men jag kan INTE låta bli att tipsa om denna.
 
Filmen handlar om David som blir lämnad av sin fru för en annan man. Singelpersoner måste
därför checka in på ett hotell som anordnar dejter. Man har 45 dagar på sig att hitta en person
att bli kär i, annars förvandlas man till ett djur och David har valt att förvandlas till en kräfta då han
älskar havet. Ska han lyckas bli kär i tid innan han förvandlas? 
 
Jag vet, den låter helknäpp. Men samtidigt är det själva grejen med filmen och jag älskar
ju lite knäppa filmer som inte följer det traditionella. Den är otroligt rolig och karaktärerna
är verkligen fascinerande. Samtidigt sätter man skrattet i halsen i vissa scener. Men tips!!
12 angry men
 
Jag såg denna för längesedan, men ändå värt att tipsa om då detta är en sån film som man
önskar sett igen för första gången. Den handlar då om 12 män med olika
bakgrunder som kallas in till jurytjänst. De ska dömma en 18-åring för mord.
 
Alltså jag kan inte ens beskriva hur briljant denna film är. Filmen utspelar sig bara i ett rum och
med dessa män. Inga andra karaktärer, inga andra miljöer bara ett riktigt bra manus som gör
att man sitter fastspikad framför filmen. Det kan tyckas tråkigt för många, men det är så jädrans
spännande. De har olika åsikter och ska försöka övertyga varandra genom att hitta bevis för en 
fällande dom och som tittare ändrar man sig hela tiden fram och tillbaka när nya bevis läggs fram.
Fantastisk på alla möjligt sätt. 
Nej men vi kör väl på en A24 film igen och denna gång swiss army man med bl.a Daniel Radcliffe.
Likaså denna film är knäpp men med så mycket hjärta. Hank är strandad på en ö och ska
just ta livet av sig när han upptäcker en kropp som flytit upp på stranden. Han får inte liv i 
honom men på något sätt blir de vänner och han kommer väl till användning för Hank som
måste överleva i skogen. Mer ska jag inte säga utan titta på trailern för en tydligare filminfo.
Soundtracket i denna film är, enligt mitt musikår på spotify, med på topplistan vilket säger
en del. Mycket mycket bra film!
 
 
Raw är en kontroversiell fransk film som verkligen fastnar. Den 16-åriga vegetarianen Justine ska
börja på vetrinärskolan och efter hennes nollning börjar hon bli intresserad av att äta kött, människokött.
 
Nej detta är VERKLIGEN inte en film för den känsliga. En thriller som riktigt kryper i kroppen.
Det var knappt att jag kunde titta på den och under en del scener var jag tvungen att blunda
när det blir för köttigt/blodigt. Men den är väldigt snyggt gjord och bra. Tips!
0 kommentarer