Jullov

Hej!
 
Jag tänkte passa på att skriva ett litet inlägg såhär när jag äntligen har lite egentid.
Don't get me wrong, jag älskar att umgås med familj och vänner men jag blir heelt slut
i huvudet om det blir för mycket. Så idag sitter jag i min säng och ska titta på film och
tv-serier samtidigt som jag är förkyld så är orkeslös. 
 
Veckan innan jullov jobbade jag på fritids och laddade hem en app som visar en liten tomtenisse
som smyger i korridoren. Jag visade barnen detta och genast sattes det igång med att leta
reda på nissen. Vi lockade med låtsasmat, men barnen kom på att riktig mat troligtvis skulle
locka istället så vi sprang (bokstavligt talat) till matsalen och fick gröt och pepparkakor. Så himla
rolig grej och det är så gulligt att se barn blir så uppspelta. 
Förra torsdagen var det julavslutning i kyrkan och jag blev jättestolt när våra elever var med och
sjöng. Jag kom hem till en sovande syster som hade kommit till Småland på morgonen.
På kvällen åkte vi till Emmy för att umgås med Jenny och Mojf. Vi åt tacos och hade det mysigt.
På fredagen var jag med A på fritids hela dagen då skolan var slut. När jag kom hem var det bara
att sätta igång att laga mat och när klockan slog 18 kom dessa brudar hem till mig. Vi hade ju inte
setts allihopa på ett halvår så det var långa kramar, samtal om saker man inte kan ta via messenger
m.m. Vi åt jättegod mat och en fantastisk god saffranskladdkaka med rårörda lingon. Vi körde
lekar också såklart, för det är superkul. Klockan halv 3 åkte Krisse och Bea hemåt medans mina
nattgäster och jag somnade. Så otroligt fin kväll.
Dagen efter väcktes jag, som alltid, av Elin.... Vi åt frukost i stillan ro innan systrarna åkte hemåt.
Det var ju dan före doppardan så vi åkte massa ärenden och sedan kommer jag verkligen inte
ihåg vad vi gjorde på kvällen? Det är lite rörigt då det har varit en intensiv vecka.
Jo jag minns att jag hade jävlig pms och var irriterad och grät omvartannat haha. Och juste vi tittade
på It's a wonderful life för det är ett MÅSTE enligt mig. 
Den 24:e åkte vi till mamma och Tobbe i Silverdalen tillsammans med Sebbe och Rebecka. 
Vi började rätt så omgående laga mat då vi alltid käkar jullunch. Visst var Becks fin i sin gröna
sammetsklänning? 
Självklart ska det kalla tas först. Ah sill, lax och grönkålsallad. Det var bara då jag åt 
julmat så jag har verkligen inte förätit mig på det som det lätt kan bli med rester osv.
Sedan tog vi lite kort för det måste man när man har klätt upp sig lite och det är jul.
Här är Sebbe och Rebecka, otroligt fina.
HAHAHA skrattar så högt åt mig själv på dessa bilder. Min frilla?! Men jag orkade inte ta flera kort utan
den översta lades upp på insta. Syskonen Svensson iallafall!
Mycket bättre och mer jag. Tyvärr tog jag inga fler kort för det hinner man inte tänka på när en 
ska äta mat, köra femkamp, dela ut paket, Kalle Anka, julgodis, fler lekar m.m. 
Såhär såg jag för övrigt ut på julafton. Tröja och byxor från Asos som jag tycker är jättefina.
På juldagen kom Sebbe och Rebecka hem till mig och vi gjorde hemmagjorda pizzor innan vi
åkte bort till Ingrids hus som vi lånat över julhelgen då min moster m familj skulle bo där.
Som varje år kör vi paketleken och äter mat hos Carina men hon hade blivit sjuk, så vi träffades
i Ingrids hus istället. Det blev lite tapas och lite umgänge med släkt men som alltid skippar
jag och Becks paketleken då vi oftast har förfest innan utgång. Så även detta år. Krisse 
introducerade oss till denna lek som körs på bilder. Påse sax purjo tror jag den hette?
Väldigt underhållande iallafall.
Och en selfie med bästis innan vi drog iväg hem till Emmy runt midnatt där jag mest stod och
pratade med folk innan jag gick hem i skaplig tid och somnade. 
På annandag jul hann jag umgås med mina småkusiner då vi käkade ihop hos mamma och Tobbe.
Vi delade även ut våra paket och i ett av dom låg denna Elsa-klänning som Nora har tjatat om i
flera år. Så jag kände att detta ändå skulle bli något hon verkligen skulle älska.
Om hon älskade den? Hm, ja jo jag skulle nog påstå det haha. Lite väl mycket kanske när hon
ville sova i den och ville att man skulle gå bakom och hålla i 'manteln' när hon gick..
På kvällen åkte vi till Tveta kyrka och lyssnade på mamma som sjöng. Vackert som alltid.
Jag och Becks följde med Anna, Robban och barnen hem och käkade pizza, lekte affär med
barnen och tittade på film innan vi åkte hem till mig.
I åkte vi till huset och åt mat och kramade hejdå till Stockholmsgänget. Becks och jag åkte hem
igen och tittade på filmen Mother (som för övrigt var JÄTTEBRA och som fortfarande fastnat i mina
tankar). Vi skulle egentligen träffa vänner men vi båda insåg hur extremt trötta vi var och kände att
vi behövde lite paus så istället gjorde vi tacos och tittade på Blade runner där denna kända
scen är med. 'All those moments will be lost in time, like tears in rain'. Goosebumps.
I torsdags åkte jag och Becks till Virserum för vi skulle umgås med farmor och bjuda henne på
lunch på hotell Dacke. Jag har inte varit inne där sedan pappa hade det och det kändes jättekonstigt
att gå in där och känna exakt samma doft som då. Så mycket som ändrats men samtidigt såg det
likadant ut. Jag åt en fantastisk god ugnsbakad zucchini m tillbehör. Jag är så himla glad att det är
någon som satsar på hotellet då det ligger så mycket historia bakom och det har känts så
tråkigt att se det förfalla när man besökt farmor. Vi satt iallafall och pratade minnen såklart för
det är oundvikligt när mycket ändå skedde under de år min pappa hade det. 
På kvällen kom Bea och vi käkade tacorester och spelade spel. Bl.a. detta spel som jag sett på
Ellen DeGeneres show. Jag dreglade så himla mycket och kände mig som en st Bernardshund haha.
Sedan spelade vi sätt sprätt på en miljoooon som min familj alltid spelade när vi var små och de
tvingade mig att vara med. När Bea gått hem tittade på Blade Runner 2049 som var så HIMLA
bra. Alltså på riktigt var den såå bra, kan inte understryka det mer. Se!
Och igår åkte jag och Becks på morgonen och hämtade upp Johanna i Berga. Vi åkte till Kalmar
där jag för första gången körde i en riktig stad. Jag var helt svettig efteråt men tyckte ändå det gick bra.
Vi hämtade upp Elin sedan spenderade vi dagen i stan och på IKEA där vi även åt lunch. 
Jag var nöjd med mina inköp som jag bara hann slänga in lite snabbt i min lgh för jag och Becks
skulle återigen till Silverdalen. Vi skulle bada badtunna hos mamma och Tobbe. Dessutom var 
Amanda också med (Tobbes dotter) vilket var jättemysigt. Och jag kan verkligen rekommendera
att bada badtunna när det är kallt utomhus, tända lyktor, musik och stjärnklar himmel. Så
himla mysigt. Vi avslutade kvällen genom att titta på Borg VS McEnroe som var bra. 
 
Pjuh, jag är helt slut efter att ha suttit och skrivit detta inlägg. Hoppas ni orkat läsa det och jag
orkar inte kolla tillbaka och se om jag stavat fel eller något låter knasigt för nu ska jag titta på
film. 
 
Ha det fint!
0 kommentarer