Mat...igen

Fortsätter med mina matinlägg pga att jag är inne i en 'laga mat-period' samt
mat är ju bland det bästa i livet. Speciellt om en hittar ett recept som verkar jättegott och
så ÄR det jättegott. Har gått på otroligt många nitar också. Kanske inte superroligt
inlägg, men annars är det bara att inte läsa ;)) Är inte heller någon proffsig matfotograf
likt de flesta bloggare/instagrammare m.m men detta får duga. Jag måste också 
tillägga att jag har googlat recept, det är nästintill aldrig jag som försöker höfta 
lite och köra eget race. Okej nu ska jag sluta skriva här. 
 
Detta åt jag häromdagen. Älskar ju tacos då en kan plocka i ALLT som en har hemma.
Denna gång hade jag ingen sojafärs hemma så hittade ett recept på hur man kunde steka
upp kikärtor, mandlar och tacokrydda som blev jättegott.
Sedan la jag i grönkål, tomat, rödlök, ugnsrostade kikärtor med vitlöksolja och paprika,
fetaost samt vitlökssås och sirachasås (har blivit helt besatt av siracha!). Älskar som
sagt dessa rätter som en kan slänga i lite vadsomhelst och helst med olika texturer
(hahaha jag orkar inte vad pretto jag låter!!!). Menar alltså att jag föredrar mat som har
med både något hårt och mjukt. Som i detta fall var ugnstekta kikärtorna tillsammans
med salladen. 
Igår gjorde jag en gambiansk gryta som en person la upp på 'vad åt du för veganmat idag?'
som f.ö. levererar mängder med goa recept som jag har testat. Och denna vart jättegod.
Stekte lök, vitlök och tomater i olja och hällde därefter på tomatpuré, jordnötssmör, varmt vatten och 
grönsaksbuljong som får koka upp lite. Sedan ska en hälla i sötpotatis som ska få koka
med grytan i ungefär 40 minuter. Viktigt att röra ofta då det kan fastna lätt i grytan. 
Kokade jasminris med lite gurkmeja för att den skulle bli gul. Jättegod gryta men så
otroligt mättande, men det var bara bra för då kunde jag slänga in resterna i en matlåda
som jag åt idag till lunch på jobbet :))
Och idag gjorde jag detta. Quesadillas. Gjorde en bönröra med stekt lök och vita bönor som läggs 
på ett tacobröd. Sedan ska en lägga på grönkål som har fått kokas upp och sköljts i kallt vatten.
Därefter lite riven mozarellaost, som egentligen ska vara ganska mycket av men då jag har rätt så
svårt för smält ost tog jag lite mindre. Salta och peppra och lägg sedan över ett annat tacobröd
och stek i pyttelite olivolja. Inte alls länge då det bara ska få färg och hinna smälta lite.
Delas i bitar, likt dessa ovan. Åt med en sås gjord på creme fraiche, sirrachasås, citron
och vitlök. Jättegoda och jag ska lätt göra dom igen. 
 
 Ha det fint!
Mat
0 kommentarer