tips på tvserier

Det var ju ett tag sedan jag tpsade om serier jag följer/följt. Så vi kör ännu ett, för det finns
mycket att ta av då jag älskar tv-serier. 
 
 
 
American Horror Story är en poppis skräck-serie som har släppt sin 6:e säsong och säsong
7 är i rullning med temat presidentvalet 2016. Hur fett?
 
Iallafall är det avslutande säsonger med samma skådisar som spelar i alla säsongerna 
och olika karaktärer vilket gör denna serie väldigt originell. Varje säsong har alltså en
ny handling så det är svårt att förklara vad serien går ut på förutom att det såklart är
skräckteman. Men jag kan iallafall säga att mina favoriter är säsong 1, 2 och 5.
Se trailern till första säsongen ovan. Superbra!
Jag började prenumerera på Viaplay och hittade denna serie som jag blev intresserad av att
titta på när Gael Garcia vann en golden globe för sin prestation. Och jag älskade den så
alla tre säsonger avlöste varandra på bara två dagar. Den har väldigt mycket humor men
också värme. 
 
Handling: Rodrigo anställs som ny dirigent i New Yorks symfoniorkester för att göra denna
till perfektion. Hans moderna och kontroversiella metoder uppskattas dock inte från alla
i orkestern. Samtidigt får vi följa en oboist Hailey med höga ambitioner. 
Se!!
 
 
Och min nya obsession är denna: the handmaid's tale. 
 
En otroligt ångestig tv-serie men också spännande, dramatisk, välgjord, snygg osv. 
Taget från HBO:s hemsida:
 
"Den handlar om livet i det dystopiska Gilead, ett totalitärt samhälle i en tidigare del av USA.
Gilead står inför miljökatastrofer och ett snabbt sjunkande födelsetal och leds av en galen,
fundamentalistisk regim som behandlar kvinnor som statlig egendom. Som en av de få återstående
fertila kvinnorna är Offred (Elisabeth Moss) en tjänarinna i överbefälhavarens hushåll, en av de kvinnor
som tvingas till sexuellt slaveri i ett sista desperat försök att befolka en ödelagd värld. I detta
skrämmande samhälle, där ett enda ord kan innebära döden, rör sig Offred mellan överbefälhavare,
deras elaka fruar, Martor, och andra tjänarinnor – där alla kan vara spioner för Gilead – med ett enda mål:
Att överleva och hitta den dotter som har tagits ifrån henne."
 
Denna måste ses! Måste!
 
Tom Hardy har tillsammans med sin pappa skapat denna mörka dramaserie. Den utspelar
sig på 1800-talet där vi får följa James Keziah Delaney, en man som har varit vid världens ände och återvänt helt förändrad. Han sades vara död men återvänder hem till London för att ärva och återbygga
sin faders fraktimperium. Mord, förräderi och fiender förekommer i varje avsnitt så serien är
väldigt oberäknelig vilket jag älskar. Så tråkigt när en redan listat ut hur en serie avslutas i
första avsnittet. Den är väldigt rå och mörk vilket bidrar till en otroligt snygg estetik. 
Jag ser fram emot en kommande säsong 2. 
0 kommentarer