Mat

Mat jag ätit under förra veckan:
 
Jag hade kvar lite saffran efter julen så då gjorde jag en pasta som jag såg på Sandra Beijer
Stekte grönkål med vitlök, lök och chili. Sedan la jag i tomater och räkor tillsammans med en
svätt hummerfond och lite citron. Hällde i den färdigkokade pastan tillsammans med saffran
och parmesan. Räkorna ligger där under, lovar.
Min favoritlunch är denna och har varit det i några år nu. Tror det var min moster som introducerade
den? 
 
Gjorde en omelett med lite ost och spenat. Medans den steks rostar jag bröd som ska hinna svalna
innan omeletten läggs på då den bara ska vara krispig, ej varm. Bre på dijonsenap, sedan
omeletten och sist lite vad man har hemma. Denna gång tog jag tomater, ruccola och rödlök.
Mmm.
Detta är något jag åt SÅ himla ofta när jag bodde i Borlänge. Stekte wokgrönsaker, lök, morötter,
paprika och quornfilébitar. Och självklart vitlök. Sedan öser jag på med massa kryddor och kokar
äggnudlar och blandar allt. En perfekt 'rensa kylen'-mat.
Recept tagen från Jävligtgotts blogg. 
 
Stekte champinjoner, rödlök och vitlök tills de blir mjuka. Sedan la jag i soltorkade tomater och
rosmarin samt en skvätt rödvin så allt får koka upp en aning. Sist hällde jag i krossade tomater,
crême fraice, salt och peppar och låt allt koka upp i ca 15 min. Koka pasta och blanda med såsen.
Smulade fetaost på och spenat. Tips på väldigt god och enkel mat!
 
Slut på min matvecka!
Mat
0 kommentarer