10 googlingar

Jag vet inte i vems blogg jag läste detta men jag tyckte det lät som en rolig idé.
Vi ska nämligen gå igenom mina senaste googlingar, för det är ju alltid kul att se.
Jag kan också erkänna att jag är googlarnas googlare om vi säger så. Jag googlar
på allt allt allt. Allt jag inte vet och även sådant jag vet men vill få bekräftat osv. 
 
Men låt oss börja
 
1. "Astrid Lindgren"
Jag tittade om på Unga Astrid häromdagen och dessutom gjorde jag ju en AL-tatuering
också och även om jag vet mycket om henne pga läst böcker/tittat på massa dokumentärer
och skrivit arbeten om henne i min dar (som alla svennebananer gjort i skolan?) så är det alltid
kul att grotta ner sig i hennes liv. Vilken fantastisk människa hon var. Jag minns dagen hon dog.
Jag var bara 10 år men blev ändå väldigt ledsen och vi pratade om det i skolan och satte upp
en bild på henne framme vid tavlan. 
 
2. "Erika Costell och Jake Paul har gjort slut"
Ett av mina pinsammaste googlingar. Jag älskar ju youtube och en av mina absoluta favoriter
är ju Shane Dawson som för några månader sedan gjorde en serie om den kontroversiella
Jake Paul och hans liv. Jag var tydligen tvungen att veta om han hade gjort slut med sin 
flickvän, som också deltog i serien. Haha är jag 15 eller 26 år?
 
3. "Hachiko"
Jag hamnade på ett klipp ifrån filmen Hachi: a dog's tale och vet att den är baserad på en
verklig historia. Så jag var tvungen att googla och läsa på om det. Hachi var alltså en hund
från Japan som alltid mötte upp sin husse när han kom med tåget hem från jobbet. Och 
Hachi fortsatte vänta utanför tågstationen även i 10 år efter att hussen dog. 
Usch blir gråtig bara av att skriva det haha. 
 
4. "North and South nyafilmer" 
En gammal serie som tydligen ska vara bra. Ville se om den fanns på en streamingsajt. 
 
5. "Omelett i micron" 
Okej detta är en av mina vanligaste googlingar. Alltså att jag har en idé för att göra mitt liv
enklare och då få bekräftat att det inte är farligt på något sätt. Jag var sugen på omelett 
men pallade inte steka upp för hade jättelite tid innan jag skulle gå till skolan. Det går, för
er som ville veta. 
 
6. "Resa mellan Gdynia och Krakow"
Jag träffade Elin och Jenny i tisdags för att vi skulle boka resan till Polen i påsk. Efter flera 
timmar av olika förslag till andra länder kom vi ändå fram till att vi ska åka till Krakow. Som 
var vår grundidé men vi bokade ändå inte, hahaha. 
 
7. "Utvecklingspedagogisk teori och sociokulturellt perspektiv"
Två begrepp som jag totalt hade glömt bort när jag skulle skriva min tenta så jag var tvungen
att googla. Och för er som vill veta svaret är alltså utvecklingspedagogik en teori under utveckling
för barns lärande i förskolan. Och sociokulturellt perspektiv menar på att allt vi lär oss, lär vi oss 
i sociala sammanhang. Så nu vet ni det. 
 
8. "Hur fungerar en zeppelinare?"
Jag tror även denna gång att jag hängde med Elin och Jenny och vi såg på gamla bilder och då 
kom det upp en bild på Hindenburg-katastrofen, som alltså var en zeppelinare som blev känd för sin storlek och som fattade eld för massa år sedan. Jag ville då ta reda på hur en zeppelinare
faktiskt fungerar. 
 
9. "Fyre festival"
Efter att jag hade sett färdigt på dokumentären (finns på netflix!) var jag ju tvungen att gräva
ner mig i allt vad fyre festivalen hette. Helt sjukt och hela den situationen säger SÅ mycket om
vår samtid, tyvärr. Se om ni inte har sett. Eller googla så får ni reda på mer.
 
 
10. "Tutankhamun"
Om det är något jag ÄLSKAR med google och internet i övrigt är hur snabbt man kan hitta allt.
Och framförallt allt som rör historia. Jag har alltid älskat historia, både i skolan som ämne men 
jag brukade ofta låna hem böcker om historia eller de där tidningarna som brukade ligga på
bibblan. Vi hade även många tv-kanaler när jag var yngre, som visade dokumentärer om olika historiska händelser som jag brukade titta på. Häromnatten låg jag och läste massa om Tutankhamun och alltså HUR spännande är inte egyptisk historia? 
 
 
Det var allt. Ha det fint!
0 kommentarer