umeå bl.a.

Hej!
 
Det är påsklov och alltså sista lovet innan sommarlovet och jag slutar mitt jobb. Åh ångest.
Men det ska vi inte tänka på nu, för nu sitter jag hemma i min lägenhet. Min syster har gått
och lagt sig i min säng och jag satsar 1000 spänn på att hon har somnat. Vi kom hem ifrån
Umeå sent igårkväll så vi båda är rätt så trötta idag. Men låt oss gå igenom veckan:
 
Hade visst inte bloggat sedan några dagar innan det var rocka sockorna-dagen. Och SJÄLVKLART
hade jag på mig olika strumpor för att symbolisera att olikheter=bra. 
Förra helgen umgicks jag med Elin och Johanna. Vi blev bjudna på våfflor och snackade bort
några timmar vilket var mysigt. Sent på kvällen fick jag sovgäster i form av systrarna Andersson
då de hade varit på Hanna och Amanda i Linköping. 
Blev väckt för tidigt, som vanligt när jag umgås med Elin. De åkte hem relativt tidigt på
söndagsförmiddagen och jag har inget minne av vad jag gjorde sen, men antagligen inget viktigt. 
På torsdagen hade vi lite påskmys i form av påskäggsletning med barnen på jobbet. På kvällen
åkte jag till Kalmar för att sova hos Elin och Oskar. Blev bjuden på mat, tittade på film och somnade
rätt så snabbt. På fredagen blev jag skjutsad till flygplatsen då jag skulle flyga upp till Umeå för att
bo hos syrran. Med lite förseningar kom jag då upp till kylan med en syster som välkomnade mig med
öppna armar, bokstavligt talat. Sedan övningskörde jag ett tag och vi handlade mat. Vi skulle göra
ramen, som synes på bilden ovan. Det ser kanske inte jättegott ut, men det var det kan jag intyga. 
 
Sent på kvällen åkte vi lite spontant och tittade på black panther på bio. Och HERREGUD vad bra
den var. Alltså på riktigt den överlägset bästa Marvel-filmen enligt mig. Allt var bra. Musiken, scenografin,
handlingen och bara det att det är den första filmen med en rasifierad superhjälte och en feministisk
ton genom hela filmen. Så härligt och peppigt att se och ändå på tiden. 
 
På lördagen åkte vi in till stan och tittade runt i affärer. 
Och vi fikade lite och satt i några timmar och pratade om våra liv, trots att vi skypar varje dag. 
Men på något sätt lyckades vi klämma in nya saker ändå. På kvällen gjorde vi lite påskmat,
och min första egengjorda janssons som blev jättegod. Vi har aldrig riktigt firat påsk i vår familj.
Kanske har vi ätit den traditionsenliga påskmaten och vi har också letat påskägg men där slutar
det. Men det var mysigt ändå.
På söndagsmorgon var jag en aning nervös för jag hade bokat in en tid under dagen på en tatueringsstudio.
HUR trevligt som helst var det och det var överlägset den härligaste tatuerare jag haft, trots att jag bara haft
5 tidigare. Tycker det är så viktigt med personer som inte dumförklarar sina kunders motiv och som är pratig och skrattig och det var hon verkligen. Dessutom fick jag sitta och lyssna på när de pratade om vilka
skotrar som var bäst med en riktigt bred norrländska. Becks påpekade efteråt att jag fick uppleva det 
mest norrländska scenartiot någonsin och att det typ aldrig händer haha. Tatueringsstudion heter Wildborn
och ligger mitt i smeten av Umeå.
 
Jag är iallafall svinnöjd med denna och så fort jag såg den på pinterest kände jag direkt
'DEN SKA JAG HA'. Svårt att förklara känslan. Men så var det iallafall. Bättre bild kommer!
Efter det åkte vi till muséet och tittade på olika utställningar. Mina favoriter var hällbilder från Sápmi
och romernas historia och efter vi lämnade stället var vi båda rätt så deppiga då det är så tunga
saker att läsa om. Vi valde att åka hem och vila i några timmar.
 
På kvällen åkte vi på bio, igen, för att titta på Ready player one som OCKSÅ var en jättebra film.
Den handlar om VR och att världen har gått så pass långt att människor föredrar att vara i den
virtuella världen OASIS där allt är möjligt och man kan vara vem man vill och göra vad man vill.
När skaparen av OASIS dör ger han en person möjlighet att äga hans tillgångar om denne fångar
in alla tre nycklar i en tävling han skapade innan han dog. På moviezines recension hade den titeln
'ett stort kärleksbrev till nördkulturen' och tycker det sumerar allt. 70, 80 och 90-tals-nostalgi i
nästan varje filmsekvens vilket gör att den som har lite koll på dåtidens populärkultur sitter
med stora ögon. Den absolut bästa och snyggaste scenen är när gänget går in i Stanley Kubrics
'The Shining'- film och jag bara satt och gapade under hela den filmscenen för det var så himla
snyggt gjort. Fantastiskt hur långt vi har kommit med filmtekniken. Jaja, filmen var iallafall sjukt bra
och är en sådan man kan se om och om igen för nya upptäckter. 
På måndagen gjorde vi inte så mycket. Vi vaknade rätt så sent och fixade iordning vår matsäck sedan
körde vi ut från Umeå och ut till något ställe Becks hade googlat upp. Det var helt fantastiskt vackert
och hela sjön var täckt med is och det var helt tyst. Vi vågade inte gå på isen med risk för att ramla ner,
men helt plötsligt kom det skotrar och då kände vi att det var lugnt ;))
Dock var IS-kallt då det var så öppet och blåsten kände som istappar som slog mot en. 
Becks hade med sig kameran och passade på att fota. Vi åt upp vår matsäck och packade ihop oss
efter en stund av beundran. Sedan körde jag hemåt och övningskörde lite innan vi åkte hemåt 
och tittade på Gangs av New York och åt mat. En lugn men skön dag. 
Och på tisdagen åkte vi till IKEA för att käka och handla lite innan vi åkte till flygplatsen och åkte
hem till Småland. Jag pluggade körkortsteori hela vägen hem, vilket inte var jättekul men ändå
framsteg då jag inte har pluggat NÅGONTING. Nu låter det som att jag är nära på att få körkort, men
inte överhuvudtaget. Jag körde otroligt mycket nu när jag var uppe i Umeå för att passa på att köra
stadskörning men annars kör jag jättelite här hemma, tyvärr. Men ska verkligen skärpa mig för har
nu äntligen skrivit in mig på körskolan och bokat körlektioner så jag är ändå på rätt väg. Kanske
körkort 2019?? 
 
Det var allt från mig. Ha det fint! ♥
0 kommentarer