Elins examen

Hej! Jag tänkte passa på att blogga lite såhär på kvällen. Idag har jag varit på jobbet och
sedan åkte jag och körde på körskolan, vilket kändes bra. Det går saaakta men säkert framåt
men det känns ändå skönt att ta det lugnt för att jag ska kunna bli så bra som möjligt. 
Fast okej, jag hade VERKLIGEN velat ha körkort nu. Vill inget hellre. 
Men låt oss istället fokusera på mat. Detta åt jag för några helger sedan för att singlar minsann kan
laga mat till en person utan att det ska anses vara sorgligt ;)) Jag har ju i vuxen ålder kommit till känna att
jag faktiskt tycker det är väldigt roligt att laga GOD mat med lite andra råvaror än kåååv med bröd
(vilket förvisso är mina top 5 favvorätter). Ovan är färskpotatis, lax med marinad, ugnstekt sparris
toppad med balsamico och parmesan. Och sedan den där sauterade zucchinin som jag nämnde
i tidigare blogginlägg som jag var tvungen att göra igen pga så himla god. 
En annan dag la jag in en ugnsform med massa gottigheter i. Te.x. fänkål, morötter, citron, lök, hela vitlöksklyfta samt tomater i en marinad. Dofterna från den ugnen var inte nådig må jag säga. 
Sedan läggs det på en tallrik och toppas med persilja, fetaost och spenat. MUMS.
 
Men för att hoppa lite från ett ämne till ett annat måste jag också skriva om helgen som var.
 Bästisen tog ju för fasen sin examen för ca två veckor sedan och detta skulle vi fira i lördags.
Jag och Bea hämtade upp Jenny och Krisse i Målilla och sedan åkte vi mot Bäckebo utanför Kalmar
där Elins svärisar har sitt otroligt vackra och idylliska hus, där tillställningen skulle hållas.
När vi kom dit kramade vi om den nyblivna läraren och hälsade på släktingar och familj
innan vi satte oss till bords och åt en god smörgåstårta. 
Jag tog jättefå bilder, men ett av dom är efter maten då Oskars pappa sa att deras granne inte
var hemma och vi fick gärna gå och titta i hans fantastiska trädgård då han brukar ha öppna
visningar. Om jag trodde på något paradis eller något liknande måste det har sett ut som i den
trädgården för där kryllade det av vackra växter och grönska. Becks och Jenny hade jag som sällis.
Eller okej nu hoppar jag tillbaka till precis när vi kom och hade hälsat på alla och "minglat" färdigt.
Då ställde sig Elin och Oskar på trappan och skulle hälsa alla välkomna. Och berättade att de hade
förlovat sig tidigare under dagen. Jag nästintill armbågade mig fram (haha no joke) medan jag
typ halvskrek i glädje och med tårar i ögonen och kramade om min bästis. Jag kan inte ens med
ord beskriva min lycka för deras skull. Blir tårfylld bara jag skriver det. Dessa bilder är alltså inte tagna
i stunden de berättar utan mycket senare när de skulle presentera ett musikquiz haha.
 
Men återigen, grattis till er fina förlovning bästis. Och Elin ;))
 
Syrran hade åkt ner till Umeå också vilket var ett stort plus då jag inte har träffat henne sedan jag
var och hälsade på. Jag hade tittat på väderappen och enligt den skulle det vara 20 grader och
molnigt. Men när vi var där kom vi upp i 30 grader och stark solsken så ni kan ju gissa att jag hade
lökar ner till höfterna i denna skjorta. 
 
Efter maten, promenaden i edens lustgård osv. hade jag och Becks fixat lite uppdrag som Elin
skulle klara av för att faktiskt kunna titulera sig som lärare då det inte räcker med ett diplom.
Så lite shufflande, flygplanskastning och fingervirkning skulle demonstreras för att hon skulle bli
färdig lärare och det tycker jag hon klarade bra. Iallafall med lite hjälp. 
Sedan blev det musikquiz (vårt lag vann!) och vi avslutade med paj och kaffe och trevliga samtal
innan klockan blev mycket och alla tackade för sig. 
 
Tycker om dessa människor enormt mycket. Känns så mycket skolavslutning över denna bild på något sätt?
Vi åkte hem till Elin och Oskar och beställde hem sushi/pizza och tillbringade kvällen i väldigt lugn
takt då Elin ändå hade bäckenbensinflammation så vi kunde inte gå ut som det var tänkt från början.
Men att köra maffia, sjunga lite allsång med en gitarrspelande Bea och bara sitta och prata passar 
mig betydligt bättre. Somnade i en hög av madrasser och vaknade likaså. Mycket bra helg!
Och här kommer en hyllning till denna tjej. Att det har gått 3 år sedan du flyttade till Kalmar
för att börja studera är för mig en stor gåta, för det har gått så himla fort? Jag visste redan att
det skulle gå bra för dig på högskolan, för du är så otroligt smart, duktig och driven i skolan.
Bara det att när vi gick i skolan tillsammans pushade vi inte varandra tillräckligt och nöjde oss
med godkänt och skolkade en hel del, tyvärr.  Därför var det kanske bra att du fick gå utan mig haha.
Jag är SÅ jädra stolt över det du redan har åstadkommit och de val du har gjort, för det är därför du
befinner dig där du är idag. Det är BARA din förtjänst. Jag önskar 13-åriga Elin hade fått se tjejen
på bilden ovan. En tjej som står i sina svärföräldrars trädgård i Bäckebo, precis utexaminerad
lärare och nyförlovad med sin stora kärlek med ett självförtoende starkare än någonsin och lycka
i hela kroppen. Om hon hade fått se dig Elin, vet jag att hon hade varit lika stolt som jag är över dig. 
Grattis igen fina smarta roliga bästa du
1 kommentar
”Power”

Ska krama dig så hårt ikväll älskade du (okej, inte menat som ett hot haha) PUSS OCH TACK. ❤️

Svar: Hahaha
ellinor svensson