"EN KÄRLEKSHISTORIA"

 
 
Efter att ha letat efter denna film i några år har jag äntligen hittat den. Om vi säger såhär,
jag har letat efter denna film sedan Elin Kling BÖRJADE blogga på kanal5. Det säger ju en del.
Hon tipsade om denna film pga 70-talsmodet och jag kände ett behov av att kolla på den. 
Jag har kollat om scenen då Annika skriker efter Pär när han åker iväg på sin moped typ 
1 miljon gånger för det är den enda scen som jag har lyckats hitta. Och så helt plötsligt upptäcker
jag att någon vänlig själ lagt upp den på youtube för någon månad sedan. A to the men. 
 
Filmen är Roy Anderssons debutfilm. Filmen handlar om Pär och Annika, två ungdomar som lever
i det svenska samhället under 70-talet. De fattar snabbt tycke för varandra och blir oerhört förälskade. 
De går omkring med skinnjackor, röker konstant och vill anpassa sig i det vuxna samhället. Fokuset
var givetvis på kärlekshistorien mellan Pär och Annika. Men samtidigt får man följa den äldre generationen
i deras vardag med bitterhet och arrogans mot allt och alla. Kontrasten mellan generationerna var därför
väldigt intressant. Trots att det inte var så mycket dialog mellan karaktärerna gjorde det ändå inte så mycket
då bilden var så pass fin. Jag älskade filmen en kärlekshistoria och dess, kanske lite kryptiska, budskap. 
Jag uppskattar alltid att hitta en film med lite mer djup och allvarsamhet i då jag kollar på väldigt mycket
action, komedi och science-fiction. Se den!!
1 kommentar
Faster Inga-Lill

Du skulle frågat mig. Jag har filmen. Den går vad jag vet inte att få tag på men en kompis fixade den via Roy Andersson tror jag. Tror hon jobbade ihop med honom, nån gång.
Anyway, det här var en favorit när jag var tonåring även om jag tyckte dom vuxna bar sig konstigt åt. Tyckte Annica var skitsnygg med hästsvans, kjol och skinnjacka. Ville se ut som hon. Det blev faktiskt lite poppis med hästsvans och ett par slingor hängande löst efter det som jag minns. Den där scenen med moppen....åhhh så romantiskt och fint. Såg den dock som vuxen och tycktet fortfarande de vuxna bar sig konstigt åt. Vissa saker ändras aldrig.

Svar: Jaha, jag visste inte att du hade den. Där ser man haha. Jo men föräldrarna är väldigt lustiga, men det bästa är ändå kärlekshistorien. Dom var så otroligt gulliga. Haha jaså? Ja men det kan jag tänka mig för jag tycker också att det var snyggt i den åldern. Speciellt med toffs och slingor som hänger fram. Ja den är bäst. Tycker om låten som spelas också, eller rättare sagt bakgrundsmusiken.
ellinor svensson