serier jag tittar på:

Hej!
 
Jag tänkte göra ett litet blogginlägg om tv-serier jag tittar på nu. Det var ju faktiskt ett tag sedan
jag uppdaterade er på just den fronten.
 
 De flesta svenskar skulle sätta introt direkt då ingen kan ha undgått denna serie? Bron är bland det
bästa som har gjorts på svensk tv. Och likaså karaktären Saga som GÖR hela serien. 
Jag har ju svårt att sitta och vänta en vecka på ett avsnitt så bestämde mig redan när säsong 4 skulle
sättas igång att vänta tills alla avsnitt har släppts för att kunna plöja igenom dom och det gjorde jag
igår. Superspännande, men ledsamt att det var sista säsongen pga en kan inte få nog av svensk/dansk
drama <3
 
 Nu lägger jag även in en till svensk serie, vilket är oerhört otippat för att vara mig. 
Jag nappade väl inte först när jag såg trailern, men blev övertygad att ge den en chans och
herregud vad bra den är. Snygg kostym (obvi då det är 40-tal), fint foto och ändå bra 
skådisinsats ifrån de flesta av dom. Också väldigt spännande historia med hierarkier, 
restaurangmijö och 'omöjlig kärlek'. 
 
 När trailern släpptes till denna serie och en röst säger 'I'm James, i'm 17 and i'm pretty sure ima psychopath.'
så fastnade jag på dirren. Detta är verkligen en elli-serie med knäppa huvudkaratärer som inte är som
andra, bra musik och lite Bonnie och Clyde-känsla över det. Jag tittade igenom den på en dag då ett avsnitt ändå bara är 20 minuter. James vill mörda någon för att veta hur det känns och Alyssa är den störande
tjejen som är det ultimata offret. Humor och värme genomsyrar denna tv-serie och jag hoppas hoppas 
vi får se en säsong 2.
 
 För något år sedan fann jag Black mirror på netflix och blev genast intresserad då varje avsnitt är
individuell och har ingen följetång, vilket gör att varje avsnitt är 'sitt egna'. Alla avsnitt är någon slags
samhällskritik på ett eller annat sätt. Många avsnitt handlar om teknik och hur långt det kan gå och
vad vi är redo att offra för det. Därför var jag riktigt peppad på säsong 4 som självklart inte gjorde
mig besviken. Mina favoritavsnitt är 2, 4 och 6. Det finns 6 avsnitt.
 Jag var tvungen att kolla tillbaka och inser till min stora fasa att jag helt har missat att rekommendera 
parks and rec? HUR är det möjligt. The office, New girl, Vänner och Parks and rec är ju mina absolut
favoritkomediserier. Därför är det ett måste att jag lägger in denna serie. Ingen har väl undgått att jag
älskar the office och efter den serien tog slut 2013 började jag titta på denna då det är samma människor
som skapat the office. Men tyckte inte att första avsnittet var jätteroligt så sket i att fortsätta. Men förra
året gav jag det en chans till och jag blev inte besviken. Älskade den. I parks and rec(reation) får vi 
följa människorna som jobbar på Pawnees parkförvaltning i en mockumentär (alltså den är inspelad
som en dokumentär men är då fejk). Mina favoritkaraktärer är Ron, Leslie och Andy <3
 Jag ska försöka se så många tv-serieklassiker som möjligt och de flesta ligger på HBO.
B.la. Band of Brothers som är en miniserie från 2001. Det är Spielberg och Tom Hanks som
är producenter och då MÅSTE det ju vara värt att titta på, då de tillhör toppskiktet av Hollywood. 
 
I serien får vi följa verklighetsbaserade E-kompaniet (eller easy company) luftburna regementet
under andra världskriget. Alltså soldater som hoppar från flygplan ner i fiendens områden.
Jag är väldigt kräsen när det kommer till krigsfilmer/serier, det måste innehålla mer djup än bara
människor som går omkring och skjuter på andra människor. Och denna serie har verkligen DET.
Alltså det där lilla extra som gör att man sitter två dagar och plöjer igenom den. Under de tio
avsnitten får vi följa dessa män från början av deras träning till ute i strid och i nästan varje
avsnitt får vi följa en enskild karaktär och dess upplevelse och perspektiv. Det är såklart massa
hemskheter man får se. Te.x. i ett avsnitt när de upptäcker ett koncentrationsläger och kan inte förstå vad
det är dom hittat och vad människorna gör där och när de till slut inser bryter de ihop totalt, då ligger
man själv och hulkgråter för man vet att det är historia. Att det inte är fiktion. Det är ju en krigsfilm så
man kan aldrig slappna av, utan de förlorar vänner och famlilj hela tiden så döden är en ständig
följeslagare i denna serie, men trots det finns det ändå så mycket värme och gemenskap.
Dessutom börjar varje avsnitt med intervjuer med de männen som faktiskt tillhörde Easy company
och de berättar sina erfarenheter vilket  gör det ännu mer fantastiskt. Denna serie älskade jag. Verkligen. 
Tyckte den gav så jävla mycket funderingar, känslor och allt möjligt. Fantastisk. 
(som ni kanske märker då jag har skrivit oerhört långt om den)
 
 Okej för att återgå till något mer lättsamt är Crashing också en serie jag rekommenderar. 
Vi får följa Pete som kommer på sin fru med att vara otrogen. Efter att ha levt ett relativt perfekt
och tråkigt liv där han följt alla oskrivna regler vill han uppnå sin stora stand-updröm och bli
komiker. Dock är han inte så rolig och får svårare och svårare att få gig, men andra komiker
försöker hjälpa honom uppnå sin dröm. Lite småmysig serie som en plöjer snabbt. Ska se
säsong 2 som släppts nyligen. 
 
Nu orkar jag inte tipsa mer för ska käka kvällsmat men här kommer lite snabbt några stycken som
egentligen förtjänar mer space i denna blogg: Fargo, Big little lies, The Deuce, Vikings, The
night manager, senaste säsongen av American horror story m.m.
 
Ha det fint!
 
Skänker en extra tanke till mormor som idag skulle fyllt 81 år, lilla mormor <3
0 kommentarer