serier jag har sett/ser

Hej!
 
Jag är inne i en tvserie-period för tillfället och därför tänkte ta tillfället i akt och passa på
att tipsa om några jag har sett på sistone för er som är intresserade. 
 
Escape at Dannemora

Denna serie är baserad på händelsen som utspelade sig 2015 i New York där två fångar
försöker rymma från ett fängelse med hjälp av en gift kvinna som jobbade på fängelset, som
de bägge hade en sexuell relation med. Jag plöjde alla avsnitt på en gång pga så bra. 
Jag tycker framförallt att Patricia Arquette gör ett FANTASTISKT jobb i denna serie. 
 Alias Grace 
 
Jag, liksom de flesta, har ju sett serien You på netflix. Också en bra serie, men efter att jag hade
tittat färdigt på den var jag sugen på fler netflixproduktioner. Jag hamnade på serien Alias Grace.
Margaret Atwood som har skrivit Handmaid's tale har även skrivit denna bok som serien är baserad
på och jag blev genast intresserad. Den handlar om Grace Marks som är dömd för mord sedan flera
år tillbaka. En grupp människor som vill släppa henne fri anställer Dr Jordan för att ta reda på vad
som egentligen hände. De går tillsammans igenom Grace liv som har varit, låt oss säga kaotisk.
Ibland kunde serien dra iväg en aning, men för övrigt väldigt bra och spännande serie. Den är
också baserad på en verklig händelse vilket gör det hela mer intressant.
 My brilliant friend 
 
Serien är baserad på romanen som tog världen med storm och har nu blivit en omskriven
och populär tv-serie. Det är efterkrigstiden och vi får följa  Lenú och Lila som växer upp i
fattigkvarteren i Neapel. Båda är begåvade i skolan och blir därför automatiskt rivaler.
Dock utvecklas denna rivalitet till en stark vänskap under olika omständigheter. 
Jag kunde verkligen inte slita mig från denna miniserie på 8 avsnitt. Den har verkligen blivit
en favorit hos mig och jag längtar till en ny säsong. Ni MÅSTE se denna briljanta, tragiska
och vackra serie om kvinnlig vänskap. Dessutom tycker jag att skådespelerskorna som spelar
Lenú och Lila både som barn och tonåringar är helt suveräna. 
 Marvelous mrs Maisel 
 
Igår började jag titta på denna tv-serie, efter att ha lyssnat på Brita & Parisas podd (som för övrigt
också är ett tips om en gillar populärkultur). Denna dramakomedi handlar om Midge Maisel som är
en hemmafru på 50-talet som har ett till synes perfekt liv med en fin lägenhet, man och två barn.
På kvällarna hjälper hon sin man att följa sin dröm för att bli standup-komiker genom att muta klubbägaren med mat. Efter en misslyckad kväll bestämmer sig hennes man för att lämna henne.
Hon blir knäckt och dränker sina sorger med rödvin. I hennes onykterhet åker hon till klubben och
går upp på scenen där hon berättar om sitt tragiska livsöde vilket får skratten att avlösa varandra.
Hon inser att hon själv vill bli standup-komiker och med hjälp av klubbens föreståndinna Sophie,
som blir hennes manager, försöker de göra allt för att uppnå denna dröm. 
 
Jag tittade färdig på första säsongen igår och jag älskade den supermycket. Denna serie är
verkligen en sådan där man ska plöja avsnitt efter avsnitt utan några större problem.
Konversationerna är rappa och roliga, kostymen ska vi inte ens prata om (hallå 50-talets New York)
och jag älskar hur Midge får möjligheten att gå från att vara en hemmafru med allt vad det innebär
till att släppas fri och utvecklas som egen person. Jag ska alldeles strax börja se på andra säsongen. 
 
Sådär, det var några serier jag har sett. För övrigt ser jag också på nya säsongen av true detective
som verkar riktigt bra av de två avsnitten som än så länge har släppts. Jag tittar också på senaste
säsongen av outlander, som jag redan tipsat om. En riktigt bra säsong.
 
Ha det fint!
0 kommentarer