Jenner

 
Nu blev det visst två inlägg som egentligen skulle komprimeras till ett. Men skitsamma.
Idag är jag ledig och passade därför på att hänga på IKEA. Jag har en hatkärlek till det
stället. Det är alltid så mycket folk vilket  resulterar i långa köer. Fast å andra sidan
är IKEA det bästa stället för en låginkomsttagare som ändå vill ha fina grejer till ett
bra pris. Jag har ÄNTLIGEN köpt överkast till sängarna. Det tog bara 2 år..
 
Imorse innan jag gick, satt jag och kollade på Bruce Jenners intervju där han berättade
om att han äntligen ska bli den kvinna han föddes till. Jag satt och grät som ett litet barn
mest hela tiden. Jag tycker det är så tragiskt med alla dessa samhällsnormer som
vill placera in människor i fack till höger och vänster och så fort någon inte följer dessa,
blir hen kritiserad och utstött av familj och samhället.
 
Jag är ju av den åsikten att kön till stor del är en social konstruktion. Folk blir provocerade av detta.
Vilket jag förstår, till viss del. Jag säger ju emot ALLT vad samhället säger vad en ska tycka och tänka
om vad kön egentligen är. Om den här otroligt "viktiga" uppdelningen mellan tjejer och killar.
Men jag menar att kön skapas av oss människor och inte något som bara ÄR.
Bara det att folk vill veta kön på barnet INNAN det ens är fött är ganska konstigt egentligen?
För bara där skapas könet, dess krav och förutsättningar etc. Därför tycker jag att det
blir så problematiskt när vi placerar in oss människor i fack. För som till exempel Jenner.
Hon kände sig fel i sin kropp. Hon föddes som man och levde som det i 65 år innan hon
valde att börja ta kvinnliga hormoner som gör att hon äntligen kommer bli den kvinna hon
alltid har varit. Bara det att hon föddes med en snopp. 
 
Se intervjun. Megabra. 
0 kommentarer