mormor till demensboende

Hej!
 
Jag är hemma. Eller ja, jag har varit hemma sedan i söndags kväll. Jag känner mig inte utvilad
precis som en kanske ska vara efter 3 dagars ledighet. Så igår efter jobbet åkte jag hem och sov.
Men nu tänkte jag blogga lite om helgen. 
 
Anna och Nora hämtade upp mig i fredags eftermiddag. Vi stannade till i linkan och blåste lite såpbubblor
och drack kaffe. Åkte direkt till mormor där min mamma även befann sig. Käkade och jag lekte med
Nora medan min mamma och Anna fick ta hand om min mormor som var ledsen pga flytten till demens-
boendet. Men Nora lyckas ju alltid muntra upp vareviga själ. Som ni tydligt kan se ovan, hamnade hon
mellan mina bröst som en struts haha. 
Åkte hem med mamma och pratade några timmar innan jag somnade bredvid henne i sängen. 
Vaknade orimligt tidigt och åkte tillbaka till mormor. Vi började packa. Jag lekte mestadels med
Nora då jag var hennes barnvakt under helgen. Här går hon omkring i mormors skor. Skruttisen.
Efter lite förseningar åkte jag ner till Målilla och hängde med några favoritpersoner. Nämligen Elin,
Johanna och Jenny. Vi grillade, drack drink och kollade skräckis. Ägnade kvällen mestadels åt
att skratta. Ah vad jag älskar dessa personer. Det var synd att jag inte hann träffa Bea och 
Kristin som kommer hem från L.A om någon dag :/ Jag har inte sett dom på år och dar..
Jag sov över hos Elin för att vi ville umgås så mycket som möjligt. Därefter åkte vi tillbaka till Hultan
och käkade lite frukost med övriga familjen. Sedan packades det kartonger och flyttades möbler som
skulle följa med till min mormors nya boende. Eller ja, de andra gjorde allt detta. Jag och Nora spenderade
ca 2 h utomhus i lekparken och lekte med alla maskar och myror. En rolig incident - vi hittade en äcklig
svart snigel på vägen. Vi höll på och "leka" med den i ca en kvart. Därefter kommer mammas särbo
Tobbe och kör jättesakta. Jag flyttar på snigeln och Nora. Däcket hamnar SÅKLART på snigeln trots
att jag flyttade den. "Oj då. Nu ska snigeln sova lite så det är bäst att vi går härifrån så hon får 
fortsätta sova...". Nora var i chock.
 
Jag och Sebbe köpte med oss flyttpizza från 3 kronor till Målillas äldreboende där mormor nu håller till.
Men först svängde vi ner på Spången för att hälsa på huset. Jag har fortfarande supersvårt att
föreställa mig en annan familj bo där. Det känns liksom fortfarande som mitt, trots alla ändringar.
Jag kan sakna det supermycket. Sedan tänker jag på att floa ved på sommaren, slut på varmvatten 
pga Sebbe som har duschat i en timma, på vintern när det är superkallt på morgonen innan någon
har börjat elda och då tänker jag att det ändå är lite skönt att slippa den skiten. 
En kass sista bild på folk som käkar pizza. oerhört smickrande kan en tycka.
Det har varit en berg&dalbana den här helgen. Det är oerhört jobbigt att se sin lilla mormor
på ett demensboende. Men det kommer bli superbra. Personalen är jättetrevliga och
hon får ett socialt liv. Så det kommer bli bra.
 
Därefter åkte vi hemåt till Stockholm igen. Jag hade en bra helg!
1 kommentar
Emmy

hahahahah förlåt men skrattade så mycket när jag läste om snigeln och bilen. ser det verkligen framför mig hur snigel sakta rullar framåt. sen en ny scen kommer tobbe och bara wrooom. hemskt men skitkul ;)

och för att vara lite seriös också. Jag förstår verkligen att det måste vara jobbigt att se din mormor flytta dit men tänk att det blir så mycket bättre i det långa loppet. Hon har personal tillgänglig dygnet runt och får den omsorg hon behöver. Och så kan Annika andas ut mer kanske :) I alla fall, en stor fram till dig <3

Svar: HAHAHA JAG VET. Jag tyckte själv att det var superkul. Önskar jag kunde sett oss utifrån. Jag tror det skulle vara som på en film typ. En rolig sådan.
Jo jag vet ju det. Det kändes bara lustigt. Men det känns muy biente nu. Exakt, mamma förtjänar det. Kram tillbaka <3
ellinor svensson