star wars, room och the revenant

3 filmtips ikväll pga jag orkar inte göra någon annan typ av uppdatering. 
 
Star Wars 
 
Jag var inne på att göra ett separat inlägg om star wars med tanke på att jag har såå mycket jag skulle
vilja skriva ner. Den förtjänar nämligen det. Men den får ingå i ett inlägg med två andra bra filmer istället.
 
ÄNTLIGEN fick jag se star wars. Som en recensent skrev är det helt omöjligt att filmen någonsin
skulle leva upp till fansens förväntningar. Och hen har rätt. Det gör den inte, pga det är heeelt omöjligt.
Det har byggts upp något otroligt inför denna film och bara det i sig har varit jätteroligt.
Men det betyder absolut inte att den var dålig eller sämre än vad en hade förväntat sig. Absolut inte.
Filmen levererade och levererade igen och min mun gapade stort nästintill igenom hela filmen. 
Jag håller verkligen med om att den hamnar lätt på en tredje-plats av alla filmer, och det säger en hel del.
 
Jag vill verkligen inte spoila något överhuvudtaget, för det var faktiskt roligt att gå in på en biograf och
inte ha koll på vad filmen handlar om förutom småsaker. Därför ska jag inte skriva någon handling.
Dessutom satt jag och Becks och nästintill hyperventilerade på väg från bion och gick igenom varenda
detalj som vi mindes. Därför känns det som att jag inte behöver skriva något här. För isåfall skulle
jag skriva dubbelt så långt som jag redan har skrivit. 
Room
 
Jag fastnade för denna trailer på direkten och har velat se denna film ända sedan dess.
Den handlar om Ma och hennes 5-åriga son Jack som sitter inlåsta i ett litet rum på bara några
kvadratmeter. Ma, eller Joy som hon heter egentligen, blev kidnappad 7 år tidigare av en man
som de kallar old Nick. Joy har aldrig berättat för Jack om världen utanför, utan har sagt
till honom att allt de ser på tv egentligen inte finns. Men en dag lyckas de fly från rummet
och man får följa svårigheterna för Joy att anpassa sig till familj och samhället efter att 
varit inlåst 7 år. Men man får framförallt följa Jack som får uppleva världen för första gången.
 
SÅ jävla bra film. Satt och grät mest hela tiden pga detta har hänt så många personer i 
verkligheten och som faktiskt händer när jag skriver detta. Jag älskade att man fick
se situationen ifrån ett barns perspektiv i stora delar av filmen. Och jag kan inte med ord
beskriva hur bra Jacob Tremblay spelar 5-åriga Jack. Brie Larson (Joy) spelar också jättebra
och hon kommer garanterat bli oscars-nominerad. Men i denna film glänser verkligen Jacob
och jag hoppas att även han får en nominering för sin insats. 
The Revenent 
 
Leo Dicaprio? Okej, jag kollar på direkten. För han är min skådespelargud på så många plan. ALLT han
gör blir fantastiskt. Likaså denna prestation. Filmen utspelar sig på 1800-talet och handlar om Hugh Glass
som bli attackerad av en björn (alltså jag satt och rös pga så jävla obehalig scen) under en expedition i den
outforskade amerikanska vildmarken. Han son blir mördad och han själv blir lämnad att dö ute i skogen
av sina resekamrater. Han lyckas överleva och söker nu hämnd.
 
Denna film såg jag alldeles nyss och är fortfarande rätt så hänförd av denna film. Inte för att själva
filmens handling i sig var sådär kanon faktiskt. Men det var såå många grejer som var jävligt bra.
Skådespeleriet (från främst Leo & Tom Hardy) men även hur filmen hade klippts och hur kameravinkeln
gjorde att det kändes som att en var inne i filmen i så många scener. Sedan var den ju självklart spännande.
1 kommentar
Rebecca

Alltså så lustigt! Jag skulle också göra ett inlägg om dessa filmer. Men byta ut den sista och rekommendera The hateful eight