vietnamesiska vårrullar

Hittade dessa bilder på min systemkamera som togs för några veckor sedan när vi åt vietnamesiska
vårrullar hemma hos mig. Tänkte langa 'receptet'. Det kan vara lite vadsomhelst en kan ha i,
lite vad en är sugen på. Men detta hade vi iallafall:
 
Rispapper (finns på asiatiska hyllan i affärer)
grönkål
rödkål
morötter
gurka
spenat
cashewnötter
avocado
böngroddar
äpple
 
Man lägger ett rispapper i lite ljummet vatten och låt det ligga i några sekunder innan den
läggs upp på tallriken där en börjar fylla på med allt göttigt. Jag var ju sämst på att rulla
dom då de blev så stora, men Bea och Kristin blev rullexperter på nolltid. Här finns en 
video som demonstrerar hur en ska rulla dom. Doppade i soja plus en jättegod dipsås
gjord på jordnötssmör, chilisås, sojasås, sesamolja och varmt vatten. Hittade recept
på internetet, så det är inte jag som leker kock och kan magiskt röra ihop en asgod dip ;))
 
Detta var som sagt SUPER gott. Verkligen en typisk elly-rätt med bara massa goa grejer.
Tips att ha i glasnudlar som jag hade i när jag gjorde dessa andra gången, blir toppen.
 
Det var allt från mig. Ha det fint!
Mat
0 kommentarer